Inbjudan till pressvisningar av Folkteaterns Jukebox-föreställningar

Inbjudan till pressvisningar av Folkteaterns Jukebox-föreställningar

Folkteaterns skådespelare bjuder nu in till träffar hemma hos sig själva. En digital jukebox fullmatad med noveller, poesi, essäer och dramatik har dragits igång. För regi och koncept svarar regissören Malin Stenberg.Se datum och tider för pressvisningar nedan.

-  Äntligen kan vi erbjuda ett absolut "nu" igen. Pandemin har satt teaterlivet på vänt, men nu orkar vi inte vänta längre och därför testar vi nu ett nytt sätt att mötas. Via datorn kommer publiken hem till oss och är med när vi brottas med texten, när vi skrattar, gråter och älskar. Det är liv, det är live och vad som helst kan hända. Precis som det brukar vara på Folkteatern, säger regissören Malin Stenberg.

Live och direkt in i datorn med nerv och skarpt läge får publiken ta del av den föreställning man bokat. Det blir ett personligt möte på säkert avstånd, en daglig dos drama. Som publik kan du boka en egen träff eller bjuda med några vänner och bekanta. Bli inte förvånad om mötet utmynnar i fördjupade samtal om texten och livet.

På grund av föreställningarnas speciella utformning bjuder vi in press och recensenter till separata pressvisningar. Den första premiären (Lena Nymans ”Dagböcker och brev 1962 – 1974”) har redan ägt rum (27 mars). Följande föreställningar och pressvisningar återstår:

Kvinnor som dör
Sammansatta scener innehållande kvinnor som dör, tar livet av sig, eller blir mördade. Utdrag från bland annat: Hedda Gabler, Den bergtagna, Anna Karenina, Medeas barn och Ifigenia.
Medverkande: Nina Haber, Anna Lundström och Sanna Hultman.

Pressvisning 9 april klockan 15.00. (Premiär samma dag klockan 18.00.)

Män som älskar (män)
En tjugo minuter lång djupdykning ner i kärlekens rum. Hjärta, smärta och åtrå, överraskande och tidlös liksom kärlekens vedermödor självt.
Medverkande: Pelle Grytt och Benjamin Moliner.

Pressvisning 17 april klockan 15.00. (Premiär samma dag klockan 18.00.)

Grisen i säcken
Låt jukeboxen slumpmässigt snurra. Tre skådespelare presenterar tre texter, men avslöjar varken titel eller författare, de beskriver bara innehållet. Du väljer en text, de andra två skådespelarna stannar kvar och lyssnar. Efteråt förs ett samtal om författaren och texten.
Medverkande: Pelle Grytt, Benjamin Moliner och Malin Morgan.

Pressvisning 30 april klockan 15.00. (Premiär samma dag klockan 18.00.)

23 dagar ur Ockulta dagboken
Möt Strindberg när han var som knäppast, i överraskande texter uppkomna ur en psykotisk tid på Paris gator.
Medverkande: Sanna Hultman

Pressvisning 8 maj klockan 15.00. (Premiär samma dag klockan 18.00.)

För mer information och för att boka en plats på någon av pressvisningarna (eller alla), kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern Göteborg, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Regioner