Den 27 mars är det premiär för ett nytt sätt att uppleva teater. En digital jukebox fullmatad med noveller, poesi, essäer och dramatik drar igång.

Jukebox - live med Folkteaterns skådespelare rätt in i din dator

Folkteaterns skådespelare bjuder nu in till träffar hemma hos sig själva. En digital jukebox fullmatad med noveller, poesi, essäer och dramatik har dragits igång. För regi och koncept svarar regissören Malin Stenberg.

-  Äntligen kan vi erbjuda ett absolut "nu" igen. Pandemin har satt teaterlivet på vänt, men nu orkar vi inte vänta längre och därför testar vi nu ett nytt sätt att mötas. Via datorn kommer publiken hem till oss och är med när vi brottas med texten, när vi skrattar, gråter och älskar. Det är liv, det är live och vad som helst kan hända. Precis som det brukar vara på Folkteatern, säger regissören Malin Stenberg.

Live och direkt in i datorn med nerv och skarpt läge får publiken ta del av den föreställning man bokat. Det blir ett personligt möte på säkert avstånd, en daglig dos drama. Som publik kan du boka en egen träff eller bjuda med några vänner och bekanta. Första premiären, "Dagböcker och brev 1962-1974" av Lena Nyman, blir den 27 mars med pressvisning samma dag klockan 15.00.

Jukebox
Liveteater i realtid – från en soffa till en annan

Folkteaterns jukebox presenterar utdrag på ca 20 minuter ur följande texter:

”Dagböcker och brev 1962 - 1974”
Skådespelaren Lena Nymans frispråkiga anteckningar låter oss komma riktigt nära en skapande människas innersta rum.
Premiär 27 mars, pressvisning kl 15 och spelas, vecka 13, 15 samt vecka 18.

"Kvinnor som dör"
Sammansatta scener innehållande kvinnor som dör, tar livet av sig, eller blir mördade. Utdrag från bland annat: Hedda Gabler, Den bergtagna, Anna Karenina, Medeas barn och Ifigenia.
Premiär 9 april, pressvisning kl 15fler speldatum tillkommer.

”Män som älskar”
En tjugo minuter lång djupdykning ner i den hemliga kärlekens rum. Hjärta, smärta och åtrå, överraskande och tidlös liksom kärlekens vedermödor självt.
Premiär 17 april, pressvisning kl 15, fler speldatum tillkommer

”23 dagar ur Ockulta dagboken”

Möt Strindberg när han var som knäppast, i överraskande texter uppkomna ur en psykotisk tid på Paris gator. 23 dagar ur Ockulta dagboken.
Premiär 24 april , pressvisning kl 15, fler speldatum tillkommer.

”Grisen i säcken”
Låt jukeboxen slumpmässigt presentera tre texter. Du väljer, utan att få veta varken titel eller författare i förväg. Tre skådespelare presenterar tre texter (men säger inte vilken, de beskriver bara innehåll). Publiken väljer en text, de andra två skådespelarna stannar kvar och lyssnar. Efteråt förs ett samtal om författaren och texten.
Premiär 30 april, pressvisning kl 15, fler speldatum tillkommer.

Regi och koncept: Malin Stenberg
Medverkande: Pelle Grytt, Sanna Hultman, Benjamin Moliner, Emma Mehonic, Malin Morgan, Emma Österlöf med flera

För mer information och för intervjuer, vänligen kontakta pressansvarig Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Malin Stenberg
Regissör

Malin Stenberg är verksam som teater- och operaregissör och är utbildad på Stockholms konstnärliga högskola. Hon har satt upp föreställningar på en mängd olika teatrar och operahus i Sverige. Bland uppsättningarna märks Metropolis och Sista dansen på Stockholms Stadsteater, Jeanne d’Arc på Backa Teater, Butterfly Kiss och Djävlar på hjul på Göteborgs Stadsteater, Förklädd Gud på Folkoperan och Ædnan, ett samiskt epos av Linnea Axelsson, på Samiska teatern och Riksteatern.

Malin Stenberg har även varit anställd som husregissör på Dramaten och där regisserat flertalet föreställningar så som bland annat Mannen i ormskinnsjackan, Vargtimmen, Anna Larssons hemliga dagbok, Askungen och Pussy Riot en punkbön.

Malin Stenberg arbetar också som pedagog och regissör på konstnärliga högskolor så som Stockholms konstnärliga högskola, Operahögskolan i Stockholm och Högskolan för scen och musik i Göteborg.