Nils Berg Cinemascope gästar Folkteatern den 4 maj.

Maxade maj på Folkteatern

Sköna maj knackar snart på dörren, med sommarvärmen i släptåg, men än hänger vi oss inte helt åt solbad och kylda drycker. Folkteatern maxar maj månad och fyller den med Spoken Word, konserter, dans, en bokrelease, en minifestival och dramatisk körsång. Dessutom ryktas det om en stor fest …

Månaden börjar med Spoken Word och Öppen scen i samarbete med Göteborgs Poetry Slam. Den 2 maj får du vårens sista chans att framföra och/eller lyssna på fängslande texter från oupptäckta berättare och svenska och internationella mästare i poetry slam. Kvällens gäster är Segal Mohamed, Felicia Mulinari och Aiman Jihar, allt under ledning av scenpoeten och författaren Olivia Bergdahl.

Den 3 maj får Folkteatern besök söderifrån: Malmö Inre är ett skivbolag, konstprojekt och ett tillstånd, med folk som hittats i massa fina projekt i södern, någon är med i The Cardigans, någon har drivit världens bästa skivbutik i Barcelona och alla gör, i olika konstellationer, fantastisk musik tillsammans och på egen hand. Denna kväll får vi möta dem i olika skepnader.

Kvällen därpå, den 4 maj, blir det releasefest! Nils Berg Cinemascope är tre musiker och en projektor. Gäster från hela världen projiceras på duken bakom bandet och världen krymper när ny musik skapas i mötet mellan nyskriven musik och fnissiga tonåringar från Brunei, en pakistansk bröllopssångare, en improviserande landsvägspoet i Punjab eller en banjolärare från Maryland.

Månaden rullar på och den 8 maj kommer Göteborgs mest jämställda jazzklubb tillbaka till Folkteatern: Klubb Kom In! Gästar gör gitarristen och producenten Lauri Kallio samt Sisters of Invention som består av systrarna Malin och Karolina Almgren.

Den 9 maj är det release för boken Osebol skriven av journalisten Marit Kapla. Boken är en slags litterär dokumentär där läsaren möter så gott som alla vuxna invånare i byn Osebol vid Klarälven i norra Värmland. De är intervjuade av Marit Kapla som själv är uppvuxen i byn. Tillsammans bildar berättelserna en mångfasetterad, personlig och levande gestaltning av svensk och global nutidshistoria, färgad av sorg, glädje, oro och humor. Efter ett samtal mellan författaren och Ann Ighe, båda redaktörer för tidskriften Ord&Bild, spelar Alice B som just släppt nya skivan Kanske.

Fredag och lördag, 10 och 11 maj gästar Danskompaniet Spinn Stora Scenen med föreställningen Skirtpower. Om kjolen som tvetydig symbol för samhällets syn på våra kroppar. En studie kring förbjudna kroppar och förbjudna rörelser i kjol, om sexualitet, om makt. Och om ömhet. Med nyskriven och framförd musik av Lisen Rylander Löve. Koreografi: Carl Olof Berg.

Den 10 maj blir det även en minifestival där uråldrig musik från de marockanska bergen möter brittisk, stilbildande legend och svensk, progressiv magi. Medverkar gör Master Musicians of Jajouka som kommer från de marockanska Rif-bergen och kan spåras 4000 år tillbaka i tiden(!), Spectrum det vill säga Pete ”Sonic Boom” Kember, som 1983 startade Spacemen 3 tillsammans med Jason Pierce (Spiritualized), samt Laughing Eye som är Hanna Östergren; pulsen i band som Träden och Hills men som på egen hand gör visionär, tidlös instrumental musik.

Mellan den 11 och 23 maj gästar Folkteatern Biskopsgårdens kyrka i ett amatörteaterprojekt i samarbete med Unga Folkteatern och Lundby församling: Kören av David Grieg, i regi av Kim Lantz.
Kim, en samhällsengagerad präst i en mindre församling, får hela sin världsbild omkullkastad när hans kyrkokör blir måltavla för en masskjutning.Själv överlever han och gör allt för att försöka förstå.
Medverkar gör två amatörskådespelare samt en kör på ca 20 personer.

Till sist kan vi avslöja att det planeras för en stor fest på Folkteatern i slutet av maj … håll utkik!

För mer information, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern: karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.