Moderna tider med extra allt på Folkteatern Göteborg

Moderna tider med extra allt på Folkteatern Göteborg

Hösten 2020 sätter Folkteatern upp Moderna tider efter Charlie Chaplins filmmanus från 1936. För bearbetning och regi svarar prisade regissören och dramatikern Erik Holmström, senast aktuell med succén Doktor Faustus på Folkteatern och Ett drömspel på Helsingborgs Stadsteater. Holmströms Moderna tider blir en förtätad helaftonsföreställning med extra allt som kommer att kretsa kring synen på arbete, hur denna förändrats och hur detta påverkar våra liv och relationer. Med ohärmbar Holmström-humor och helt utan dockor tar han sig nu an ett av filmhistoriens mest ikoniska verk.

-Denna Moderna tider blir ett körverk av varumärken och anställningskontrakt, ett myller av röster, bekännelser och drömmar som kretsar kring arbete och allt som omger det. Ett gytter av karriärer, livsval, självförverkliganden och självhjälp. Tänk brutala kontraster, alldeles för högljutt och alldeles för lågmält, ibland urspårat och ibland pedantiskt exakt. Jag önskar att det blir det mest intensiva någon har sett på scen på länge, säger Erik Holmström.

Erik Holmström driver sedan 2014 Malmö Dockteater och innan dess var han konstnärlig ledare för Turteatern i Stockholm. Erik Holmström har mottagit flera utmärkelser och nomineringar exempelvis Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2018, Kvällspostens Thaliapris 2018 och Guldbaggenominering i kategorin Bästa kortfilm för Vi bara lyder. Dessutom blev hans och Malmö Dockteaters uppsättning Skvalpet uttagen till 2019 års Scenkonstbiennal.

-Min förhoppning är att publiken kommer att förfäras, bearbeta och skratta åt vår endimensionella samtid. I texten samsas inslag av garanti-villkor, varumärkesbeskrivningar av svenska städer, en förvrängd version av Greta Thunbergs "How dare you-tal", ett enda stort brus av allt, säger Erik Holmström.

Moderna tider har urpremiär lördagen den 26 september på Stora Scenen.

MODERNA TIDER

Urpremiär 26 september 2020

Av: Erik Holmström efter Charlie Chaplins filmmanus

Regi: Erik Holmström

Scenografi och kostymdesign: Maja Kall

Medverkande: Andrea Edwards, Pelle Grytt, Sanna Hultman, Malin Morgan, Lena B Nilsson, Jonas Sjöqvist  med flera

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.