Ny dramatisering av Madame Bovary får premiär på Folkteatern Göteborg den 26 oktober. Foto: Jonatan Fernström.

Premiär för Madame Bovary – om den förödande jakten på det perfekta livet

Den 26 oktober är det premiär för Madame Bovary på Folkteatern i Göteborg i regi av Frida Röhl. Dramatiseringen är nygjord av Magnus Lindman efter Gustave Flaubert skandalomsusade roman. Men trots sina över 150 år på nacken saknas inte tydliga kopplingar till nutidens jakt efter det perfekta livet.

I höst fördjupar sig Frida Röhl och Folkteatern i Madame Bovarys utsvävande liv. I en helt ny dramatisering av Gustave Flauberts både skandalomsusade och klassiska roman från 1856 får vi möta den uttråkade läkarhustrun Emma Bovary, som för att råda bot på sin tristess skaffar sig älskare och konsumerar lyxvaror långt bortom sina tillgångar.

Madame Bovary är en berättelse om en ung kvinna som söker lycka i föremål och romantik. En slags ”Lyxfällan”. Hon står inte ut med världen som den är. De mytologier kring lycka som florerar runt oss och den där idén om att framgång, föremål och lycka hänger samman får en slags snöbollseffekt i vår föreställning, säger Frida Röhl som står bakom idé och regi.

Historien om Emma Bovarys liv kan naturligtvis inte sluta lyckligt och parallellerna till vår självcentrerade samtid är tydliga. Humorn bor dock i detaljrikedomen, karaktärerna och det finurliga språket. I takt med att Emma Bovary försöker köpa sig lycklig växer också antalet klänningar i hennes garderob (ikapp med hennes skulder). Kostymerna i föreställningen är skapade av scenografen och kostymören Charlotta Nylund och bara Emma Bovary har tolv olika kostymer.

Även Californiamans (Joel Igor Hammad Magnusson) specialkomponerade, och i föreställningen live-framförda, musik tillför uppsättningen en helt egen stämning och karaktär. Ett par låtar kommer även att sjungas av skådespelare.

Madame Bovary har premiär på Folkteaterns stora scen den 26 oktober, med elva skådespelare och en musiker på scenen.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta pressansvarig på Folkteatern, Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Madame Bovary
Efter en roman av Gustave Flaubert
Premiär: 26 oktober 2019, Folkteatern Göteborg, Stora Scenen

Idé: Frida Röhl och Magnus Lindman
Manus: Magnus Lindman
Regi: Frida Röhl
Scenografi och kostymdesign: Charlotta Nylund
Ljusdesign: Carina Persson Backman
Kompositör och livemusik: ”Californiaman” Joel Igor Hammad Magnusson
Mask- och perukdesign: Susanne Åberg
Koreograf: Giovanni Bucchieri
Dramaturg: Magnus Lindman

Medverkande: Camila Bejarano Wahlgren*, Sanna Hultman, Kim Lantz, Victoria Olmarker, Ulf Rönnerstrand, Sara Shirpey**, Jonas Sjöqvist, Helmon Solomon, Leonard Terfelt, Sara Wikström och Emma Österlöf. (*Praktikant från Teaterhögskolan i Malmö. **Praktikant från skådespelarutbildningen vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.)

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.