Premiär för Sarah Kanes Psykos 4.48 på Folkteaterns nya spelplats - Svarta Scenen

Psykos 4.48 av Sarah Kane

Med Konstkollektivet Snö

Med gästspelet Psykos 4.48 av Sarah Kane invigs Folkteaterns nya spelplats Svarta Scenen nu på lördag den 13 april. Bakom den Röda Scenen har vi byggt en kompakt och intim scen med plats för 60 personer i publiken. Det är Konstkollektivet Snö som står för uppsättningen och Caroline Andréasson är ensam på scenen.

Psykos 4.48 är den hyllade brittiska dramatikern Sarah Kanes svanesång. Om en människa i kris, vars förmåga till inre harmoni har upphört, om jaget som släpper i fogarna.

Konstkollektivet snö iscensätter Sarah Kanes sista pjäs och koncentrerar blicken på människans behov av kontakt. Psykos 4.48, i nyöversättning och regi av Giannis Pippis - Ramos, och med skådespelaren Caroline Andréason i den enda rollen, för oss in i Kanes förföriska värld där svärta och intensitet möter befriande galghumor.

Caroline Andréasson, skådespelare och initiativtagare till projektet, varför ska man komma och se Psykos 4.48?

- Därför att det är frågor som vi sällan pratar om, det här om hur vi mår egentligen. Och det berör oss alla eftersom det är allas ansvar att acceptera olikheter. Sarah Kane har ett fantastiskt språk när hon beskriver sin upplevelse av verkligheten. Vi hoppas att vi kan väcka tankar och känslor och en lust att prata om hur det är att vara människa.

Premiär lördagen den 13 april kl 18.00, Folkteatern Göteborg, Svarta Scenen.

För information och bokning av intervjuer kontakta Karolina Lindblad, 031-60 75 61 eller karolina.lindblad@folkteatern.se

Föreställningen spelas på kvällstid och på dagtid för gymnasieskolor, fram till den 24 april.

Fredagen den 19 april följs föreställningen av ett eftersamtal med rubriken "Kärleken som motkraft". Inbjudna gäster är Per Magnus Johansson, psykoanalytiker och Edda Manga, idéhistoriker.

Konstkollektivet Snö är en nystartad grupp med bas i Göteborg och består av Giannis Pippis-Ramos, regissör och skådespelare utbildad vid Atens Dramatiska Högskola, arbetat vid Greklands Nationalteater, Greklands Stadsteater m m, Caroline Andréason, utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg, och har tidigare arbetat som skådespelare på Backa Teater, Stadsteatrarna i Göteborg och Uppsala, Teater UNO, Cinnober Teater och på Folkteatern (där hon spelade Marie Krøyer i Den yttersta natten i regi av Erik Ståhlberg), Heidi Saikkonen, scenograf och kostymtecknare på bla Backa teater, Göteborgs stadsteater och Växjö regionteater, gjorde scenografi till Fucking Åmål, samt Lovisa Pihl, producent och grafisk formgivare med en master i kommunikation, har tidigare arbetat för bl.a. Backa Teater, Göteborgs Symfoniker, GEST och Teater Tamauer.