Roland Jansons Bänken återupplivas i S:t Johanneskyrkan

Roland Jansons Bänken återupplivas i S:t Johanneskyrkan

Tänk all bensin en har förbrukat och alla broar en har bränt.
Tänk på alla människor en sårat och allt det som aldrig hänt.
Det är ingen idé att ångra alla dåliga skämt.
Det går att resa sig i livet, rätt som det är har skutan vänt.

/ Hamid Heouaine, skådespelare i Bänken

Efter uppsättningarna Breaking the Waves, Happyland 1979 och Kliniken fortsätter nu samarbetet mellan Folkteatern, Göteborgs Stadsmission och Unga Folkteatern i denna personliga bänkrealism med inslag av blues. På fredag den 25 april släpps biljetterna till de fyra föreställningarna av Bänken som kommer att ges i S:t Johanneskyrkan den 17 till 22 maj.

Roland Jansons pjäs Bänken hade urpremiär 1980 och spelades därefter uppemot två hundra gånger, både på Folkteatern och på turné. Publiken tjusades av samhällssatiren och humorn i de lika bråddjupa som berusade samtal som kan höras från en parkbänk. Men vad betyder berusning och beroende idag?

- Vi vill zooma ut och se vidare. Du kan ha jobbat på varvet men du kan lika gärna vara chefdesigner eller trebarnsförälder. Beroendesjukdomen slår lika hårt oavsett kön, nationalitet eller ekonomiska förutsättningar men det är inte alla som hamnar på parkbänken. Vissa tar bänken in i finrummet, andra till tvättstugan eller kvarterskrogen, säger Amanda Elsa Larsson, regissör.

Utifrån egna livserfarenheter, samtal med referensgrupper och öppna repetitioner undersöks här missbruk, beroende och identitet.

Maria Edlind är en av skådespelarna i Bänken och vill med sin medverkan bl a skaka om hur människor tänker om genus.

- Så fort jag nämner att jag ska vara med i Bänken så säger alla ”Va, ska du spela?! Det ska ju vara tre karlar i den pjäsen.” Men det är inte bara karlar som sitter på parkbänken.

Genom att skapa teaterföreställningar tillsammans, där ensemblen består av människor med olika livserfarenhet, vill samarbetet mellan Göteborgs Stadsmission, Folkteatern och Unga Folkteatern bidra till att låta nya grupper komma till tals. Även när man utgår från en på förhand skriven text färgar de medverkandes egna livserfarenheter av sig på framförandet på scenen.

Teatersamarbetet är unikt i Sverige och handlar om att engagera S:t Johanneskyrkans och Göteborgs Stadsmissions gäster och volontärer tillsammans med medlemmar i Folkteaterns amatörteaterförening Unga Folkteatern. Syftet är bl a att utveckla den tillåtande mötesplats som S:t Johanneskyrkan är för många, men även att erbjuda kulturupplevelser, både för publik och för utövande.

Bänken av Roland Janson
Regi: Amanda Elsa Larsson
Medverkande: Maria Edlind, Hamid Heouaine och Thomas Karlsson

Premiär 17 maj i S:t Johanneskyrkan
Spelas även 18, 20 och 21 maj.

För mer information eller bokning av intervju, kontakta:
Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern, 031-60 75 61, karolina.lindblad@folkteatern.se eller Amanda Elsa Larsson (regissör), 0733-44 40 86, amanda.larsson@stadsmissionen.org

Folkteatern i Göteborg vill visa den skarpaste och mest utmanande samhällskommenterande scenkonsten idag. Med ett brett och humoristiskt tilltal vill Folkteatern störa och sätta fokus på de mest angelägna frågorna, och tillsammans med publiken bidra till ett samhälle där alla är inkluderade. Det gäller även de allra yngsta och barnteater är en naturlig del av repertoaren. Folkteatern vill också vara en mötesplats där talanger kan växa, experimentera och testa gränser, och gör vid sidan av uppsättningarna på de två scenerna plats för ung scenkonst och amatörteater.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl och VD är Anna Rosengren.