Tre poeter och en pianist nu på Fjärde Scenen och digitalt via Julstaden Göteborg

Under 2020 har Teg Publishing genomfört en rad fina evenemang på Folkteatern; ett slags litterära salonger som firat de tio första åren som bok- och skivbolag. Teg Publishing är ett högklassigt medieproduktionsbolag med en förkärlek till energierna från de norra delarna av landet. Under en eftermiddag spelade Folkteatern in tre poeter och en pianist för Fjärde Scenen. Filmerna premiärvisas och släpps ett och ett den 1, 8, 15 och 22 december på Fjärde Scenen och digitalt via Göteborg & Co-projektet Julstaden Göteborg, ett nytt roligt samarbete för Folkteatern.

- Behovet av en digital scen är i dag viktigare än någonsin. Då Fjärde Scenen tidigare mer var en plats för experimenterande och vilda äventyr inom konsten, är den nu också av annan vikt då restriktionerna inte tillåter teatern att blomma fullt ut. Här kan vi arbeta med internationella dramatiker och konstnärer och även nå publik på nya sätt, säger Joachim Nordwall, curator Fjärde Scenen.

Fjärde Scenen är ett digitalt rum för experiment, konstnärlig utveckling och global öppenhet. Folkteatern producerar och beställer digitalt scenkonst för denna scen. Under våren 2020 producerades sjutton nyskrivna digitala scener i projektet "Urgent Drama", vilka beskrev situationen under pandemin, genom internationella dramatiker, med Folkteaterns ensemble och i regi av Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl.

Mattias Alkberg

Mattias Alkberg är låtskrivare, artist och författare. Han har gjort 29 album och nio böcker. Här läser han ur senaste boken "Med rätt att dö" som gavs ut av Teg Publishing hösten 2020.

Verket visas på Fjärde Scenen från 1 december 2020.

Pernilla Berglund

Pernilla Berglund är poet och har gett ut tre böcker. Hennes debut "Tilltar" (2013) nominerades till Borås Tidnings debutantpris, uppföljande boken "Fälla" nominerades till Svenska Dagbladets litteraturpris. Här läser hon ur sin senaste bok "Rätten" (2019) som belönades med Norrlands Litteraturpris.

Verket visas på Fjärde Scenen från 8 december 2020.

Anders Teglund

Anders Teglund är pianist och förläggare, och driver Teg Publishing tillsammans med brodern Jonas. Hösten 2020 släpptes hans tredje album på två år: "Vissa somnar helt". Här framför han en version av låten "För sent för allt" från albumet.

Verket visas på Fjärde Scenen från 15 december 2020.

David Vikgren

David Vikgren har sedan debuten kommit att etablera sig som en av de mer egensinniga och nyskapande poeterna av sin generation. Hans skrivande har tilldelats flera litterära priser. Här läser han ur sin senaste bok "Materialvägensägen" (2019) som bland annat belönades med Albert Bonniers Stipendium 2020.

Verket visas på Fjärde Scenen och via Julstaden Göteborg, från 22 december 2020.

Film: Estrids

Ljud: Linus Andersson

Ljus: Youcef Loucif

Producent: Joachim Nordwall och Anders Teglund

Fotografer pressfoton:

Mattias Alkberg: Magnus Stenberg

Pernilla Berglund: Elin Berge

Anders Teglund: Mikael Göthage

David Vikgren: Lina Ikse

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.