Urpremiär för Monsieur Venus - dekadent och maxad saga om skapandets kraft

Urpremiär för Monsieur Venus - dekadent och maxad saga om skapandets kraft

Hösten 2020 sätter Folkteatern Göteborg upp den erotiska romanen Monsieur Venus av Rachilde på Stora Scenen. För dramatisering och regi svarar Malin Axelsson, tidigare konstnärlig ledare på Sveriges Radio Drama och ung scen/öst. Göteborgs-baserade Malin Dahlström från Niki & The Dove står bakom den nykomponerade musiken.

Pseudonymen Rachilde (Marguerite Vallette-Eymery) skrev Monsieur Venus 1884, när hon bara var runt 20 år gammal, men det är först nu som den utkommit i svensk översättning. Romanen berättar historien om överklasskvinnan Raoule som blir besatt av en ung man, och beslutar sig för att göra honom till sitt eget konstprojekt. Steg för steg formar hon om honom i enlighet med sina begär, och snart finns inga gränser för hur långt hon kan gå.

- I Monsieur Venus förvandlas Folkteatern till en drömsk plats för lek, snusk och dekadens, ett ställe där begäret och fantasin styr. Framför allt berättar vi en historia om konstens roll i våra liv. Vad är det för krafter och begär som driver människans kreativitet?, säger Malin Axelsson.

Uppsättningen kommer att bjuda publiken på en maximalistisk, gotisk, dekadent fantasi, kantad av sång, mörker och mystik.

Monsieur Venus får urpremiär på Stora Scenen den 28 november 2020.

Malin Axelsson är dramatiker, författare och regissör från Stockholm. 2015-2019 var hon konstnärlig ledare på Sveriges Radio Drama och 2009–2015 hade hon samma uppdrag på ung scen/öst. Malin Axelssons dramatik har satts upp på bland annat Riksteatern, Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten. Hon blev Augustpris-nominerad för "Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn" och fick Mare Kandre-priset för romandebuten "Anropa". Hennes verk har blivit översatta till bland annat tyska, franska, rumänska och norska. Våren 2020 är hon aktuell med säsong två av dramakomediserien "Cheferna” i podden P1 drama och med manus och regi till "Chefen” på Kulturhuset Stadsteatern.

Medverkande:

Krister Kern, Fanny Risberg, Rebecca Riggo (praktikant från Högskolan för Scen och Musik Göteborgs Universitet), Dejmis Rustom Bustos, Sara Wikström

Scenografi och kostymdesign: Anna Dolata

Mask- och perukdesign: Susanne Åberg

Ljusdesign: Ilkka Häikiö

Kompostion: Malin Dahlström

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.