Vårens repertoar och biljettsläpp på Folkteatern

Vårens repertoar och biljettsläpp på Folkteatern

Blåvingar av Gertrud Larsson på Folkteatern och på turné våren 2014

Vårens stora premiär på Folkteatern Göteborg blir Blåvingar av Gertrud Larsson, i regi av Natalie Ringler, den 15 februari. Blåvingar är en halsbrytande relationskomedi om tre före detta flickscouter som samlas för sin årliga återträffs-hajk. Samarbetet med Stadsmissionen och Unga Folkteatern fortsätter, den här gången med Kliniken av Lars Norén som sätts upp på Vita Scenen. Detta och mycket mer utgör våren på Folkteatern!

Blåvingar handlar framförallt om vänskap – livsviktig, komplicerad och ibland omöjlig. Men likväl oundviklig, säger regissören Natalie Ringler, som på Folkteatern senast satte upp Den flygande handläggaren, också den skriven av Gertrud Larsson.

Vad fick dig att vilja sätta upp Blåvingar?
– Blåvingar är något så ovanligt – tyvärr – som en pjäs med tre stora roller för skådespelare i kategorin "kvinnor", där de hela pjäsen igenom endast pratar om sig själva och sina egna angelägenheter –  inte om män. Det är något jag verkligen uppskattar.

Föreställningen kommer att spelas både på Folkteatern, Röda Scenen och på turné i Västra Götalandsregionen under hela våren.

Samarbetet mellan Stadsmissionen, Unga Folkteatern och Folkteatern fortsätter, den här gången med Kliniken av Lars Norén som sätts upp på Vita Scenen, Folkteatern. Teatersamarbetet är unikt i Sverige och handlar om att engagera S:t Johanneskyrkans och Stadsmissionens gäster och volontärer tillsammans med medlemmar ur Folkteaterns amatörteaterförening Unga Folkteatern. Syftet är bl a att erbjuda kulturupplevelser, både för publik och för utövande.

– Vi har som mål att bredda gruppen människor som samlas på en teater. Det gör vi inte genom att förenkla teatern utan genom att aktivt välkomna och bjuda in nya grupper på scen såväl som i publiken, säger Anna Rosengren, VD på Folkteatern.

Under hela våren kommer Folkteatern även att samarbeta med stadsdelen Majorna/Linné i ett skapande skola-projekt där syftet bl a är att eleverna ska få en bild av hur en teaterverksamhet fungerar och få utrymme för eget kreativt skapande.

Biljetter till de flesta av vårens föreställningar släpps på fredag den 6 december kl 12.00.

Andra samarbeten, gästspel och arrangemang

Först ut på det nya året blir Åsa Gustafsson med nypremiären av sin show Bättre än så här blir det inte (nu större och längre), tätt följd av nypremiären av Att öva på våldtäkt med Implodera Scenkonst. Under två veckor i mars gästar Ola Hedén och Ulf Dohlsten Folkteatern med den specialskrivna mörka komedin Alla heter Allan – om medmänsklighet, olikheter och oväntade möten. För den unga publiken presenterar Folkteatern tre gästspel från Regionteater Väst: det normkreativa äventyret Häxet, den filosofiska dansföreställningen Jag! Jag! Jag! samt dans- och musikföreställningen Kryp med dansare från Regionteater Väst och 14 musiker från Bohuslän Big Band. Mer dans blir det i föreställningen I remember av och med Art of Spectra, som samarbetat med Folkteatern flera gånger tidigare. I juni kommer den feministiska teatergruppen Gruppen tillbaka till Folkteatern med sin nya normkritiska föreställning Gruppen kartlägger den svenska teatern.

Som vanligt händer det mycket på Folkteatern utöver alla föreställningar. Verksamheten i foajén fortsätter att utvecklas med allt från bokreleaser till konserter och performance. Tidigare succéer som Öppen Scen, stand up med Anonyma Humorister och teatersport med Rattle återkommer också. I januari gästar Göteborg Filmfestival Folkteatern och i maj välkomnas Göteborgs Dans & Teater Festival. Inom ramen för det internationella samarbetet Cities on Stage leder regissören Melanie Mederlind i maj en workshop på Folkteatern med fem unga belgiska skådespelare. Samarbetet med ABF fortsätter och består under våren bl a i öppna samtal och en studiecirkel, Teaterspaning, där deltagarna tillsammans med en dramaturg ser fem föreställningar på fem olika teatrar och efteråt samtalar om sina upplevelser.

Mer information om vårens repertoar finns i det bifogade pdf-dokumentet.

För ytterligare information kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig.