Pressmeddelande -

Fondab levererar teknik och kunnande till Opti’s nya tjänst för robotrådgivning.

Opti kommer till hösten vidga sin jämförelsetjänst av fonder med digital rådgivning i appen, så att användarna kan få personliga portföljer skapade och omhändertagna av Opti.

Fondab har av Opti blivit utvalda till att leverera den tekniska plattformen som gör det möjligt för Opti att erbjuda en säker och lättnavigerad portföljförvaltning till sina kunder. Genom att Fondab levererar den tekniska plattformen, de underliggande depåerna samt kundhanteringen kan Opti erbjuda diskretionär portföljförvaltning och oberoende rådgivning både nu och i framtiden. Fondabs tekniska plattform möjliggör kostnadseffektiv och högkvalitativ depåhantering för Opti men också för Monyx, Max Matthiessen, Fondmarknaden.se med flera.

Enligt statistik från Opti har över 60 procent av deras användare hittat likvärdiga fonder som visat sig ha samma förutsättningar men med betydligt lägre avgifter, i snitt halva priset. Om alla Sveriges fondsparare skulle använda tjänsten och byta till billigare men likvärdiga fonder skulle det ge runt 11 miljarder mer, varje år, till spararna givet Morningstars uppskattning att de totala årliga fondavgifterna i Sverige uppgår till ca 34 miljarder kronor.

”I Fondabs strävan att ge alla fondsparare bästa möjliga förutsättningar för sitt sparande så känns det kul och hedrande att vara en del av den spännande utveckling som Opti nu står inför. Med sin nuvarande jämförelsetjänst och den kommande tjänsten med digital rådgivning och diskretionär förvaltning blir de en aktör som gagnar Sveriges alla fondsparare. Att få bidra till att landets första robotrådgivare med tillstånd från Finansinspektionen lanseras gör oss väldigt stolta,” säger Mikael Tjäder, VD på Fondab.

”På Opti vill vi att alla fondsparare ska få tillgång till oberoende rådgivning samt ett prisvärt sätt att spara och med hjälp av smart teknik kan vi erbjuda bättre finansiella tjänster till fler. Tack vare Fondabs framstående teknik inom infrastruktur för depåhantering och stora kunnande om marknaden så är de en viktig pusselbit i vår ambition att hjälpa spararna att välja rätt och hitta de bästa fonderna,” säger Jonas Hombert, VD på Opti.

• Marknad, börs

Sveriges största fondhandelsplats

Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Det lyckas vi med genom att inspirera till sparande och genom att göra det enkelt att köpa, sälja och byta fonder på nätet. Därför erbjuder Fondmarknaden.se flest och bäst fonder, aktiv förvaltning och oberoende rådgivning. För privatkunder och företagare som vill spara - och för strategiska partners som vill vässa sitt eget erbjudande genom att öka utbudet, förenkla hanteringen och slippa investera i egen infrastruktur. Fondab är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och vår ägare är MFEX, oberoende experter på global automatiserad fonddistribution.

Mikael Tjäder

Presskontakt VD Fondab/Fondmarknaden.se VD 08-545 186 18