Fondly Topp 10 Sverige - Februari 2021

Back on track!

Efter en trevande start på 2021 under januari är vi nu tillbaka på rätt spår igen. Man har i många småbolag kunnat se en del vinsthemtagningar och sektorrotationer till de större bolagens favör under årets första månad. I februari kom riskaptiten tillbaka till småbolagen igen och Fondly Topp 10 Sverige hade en fin avkastning på +12,1%. Det innebär att nedgången från januari nu är återtagen och för 2021 är portföljen totalt upp +6,6%.

Hela 6 stycken av portföljens 10 innehav visar en tvåsiffrig uppgång. Bäst gick det för MIPS som kom med en bra rapport och är upp hela 33,2% i februari. Det gick även bra för Evolution Gaming, Sinch och Embracer som alla hade uppgångar på över 20%. Den aktie som hade det tuffast i februari var BHG Group som var ner -7,8%.

Inför mars byts AddNode ut mot Swedencare i Topp 10 Sverige.

För att läsa hela analysen och se alla aktierna, gå till FondlyNews.se

--------------------------------------------------------------------------------------
Sedan en tid tillbaka har vi alltså öppet redovisat våra studier avseende svenska förvaltare och deras yrkesskicklighet. Vi publicerar månadsvis betygsättningar av enskilda förvaltare och fonderna de förvaltar. Analysen bygger på en djupgående ekonometrisk och kvalitativ analys för att på det sättet utröna vilka förvaltare som är de skickligaste utövarna och vilka som har den största sannolikheten att generera en avkastning som överträffar massan över tid.

Vår tanke med Topp 10 Sverige är att den skall betraktas som en inspirationskälla för ett eget sparande. För tillfället presenterar vi endast vår teoretiska portfölj som består av svenska aktier, som är likaviktad, balanseras om månadsvis och som inte tar hänsyn till utdelningar.

Notera att Topp 10 Sverige inte skall betraktas som rådgivning utan endast som inspiration för att främja det individuella sparandet.