Sveriges bästa Småbolagsfond 2020!

Swedbank Ny Teknik tar hem förstaplatsen!

Vi har nu nöjet att presentera Sveriges bästa Småbolagsfond 2020 enligt Fondly Ratings oberoende och djupgående matematiska analys.

Bästa Småbolagsfond 2020 blev Swedbank Ny Teknik - Grattis!

Motivering:
"Med en riskjusterad avkastning som tydligt överträffade övriga småbolagsfonder 2020 placerar sig Swedbank Ny Teknik som den allra främsta under året. Fonden har lyckats kontrollera portföljrisken och samtidigt levererat en hög och stabil avkastning. Detta i kombination med ett tiotal ekonometriska riskberäkningar styrker Swedbank Ny Teknik som en fond med högsta betyget AAA och ger dem utmärkelsen 2020 års bästa Sverigefond."

Det var dock mycket jämnt i toppen:
1. Swedbank Ny Teknik
2. TIN Ny Teknik
3. Lancelot Avalon

Småbolag hade överlag ett mycket bra börsår och hela 15 småbolagsfonder fick betyget AAA i vår senaste rating. Ser man på alla Sverigefonder det vill säga både stora och små bolag så var det 20 stycken som fick AAA i betyg. Småbolagsfonder är alltså kraftigt överrepresenterade här. Det här hänger ju såklart även ihop med att småbolag har en helt annan grundtillväxt och på så sätt kan leverera bättre avkastning över tid.

Man får dock inte stirra sig blind på bara avkastningen då denna är en del av ett stort antal parametrar som Fondly matematiskt behandlar för att komma fram till vår rating.

På FondlyNews hittar ni hela listan samt den senaste rankingen av Svenska Småbolagsfonder!