Fontana lanserar Halloumiburgare lagom till grillsäsongen

Den klassiska Halloumi-osten har funnits i Sverige sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos på prov importerade de första förpackningarna till saluhallar i Stockholm. Sedan dess har intresset ökat för varje år och idag är Sverige det land utanför Cypern som äter mest Halloumi per person och år. Nu introducerar Fontana Halloumiburgare - runda skivor att grilla eller steka - lagom till årets grillsäsong.

Fontana Halloumiburgare består av fyra runda 50grams-skivor och är gjorda enligt gammal cypriotisk metod av mjölk från kor, får och getter. Smaken är len med tydlig sälta. Osten smälter inte när man hettar upp den vilket gör den till ett perfekt tillbehör på grilltallriken, samt extra lämplig som vegetariskt alternativ till hamburgare.

– Att lägga skivor med Halloumi eller Grilloumi i bröd tillsammans med grönsaker och dressing är en uppskattad maträtt på sommaren. Därför tycker vi det är naturligt att forma skivorna så att de passar till vanliga hamburgerbröd. Nu är det enklare än någonsin att njuta av en god och hälsosam halloumiburgare, säger Fontanas vd Loizos Papadopoulos.

I samband med lanseringen av den nya runda osten släpper Fontana också en receptbroschyr fullmatad med recept på olika hamburgare där Halloumi är med som viktig ingrediens. Denna kommer under våren och sommaren hängas upp i livsmedelsbutiker över hela Sverige.

Fontana Halloumiburgare kommer gå att köpa i alla välsorterade livsmedelsbutiker från och med vecka 19. Rekommenderat butikspris är ca 35,90.

Under lanseringsperioden pågår en landsomfattande konsumenttävling, där vinsten består av grillar, grillredskap och mat från Fontanas sortiment.

I Fontanas Halloumi-sortiment återfinns likväl originalet från 1984 som de senaste årens nyheter - Skivad Halloumi, Halloumi Chili, Halloumi Peppar, Gårdshalloumi och ekologisk Halloumi.