Fontana med ny förpackningsdesign och nytt reklamkoncept

Fontana Food, det ledande företaget inom grekisk- och medelhavsinspirerad mat, moderniserar sitt varumärke. Med hjälp av en ny kommunikationsplattform förnyas både produktdesign och logotype. I arbetet ingår även att på ett tydligare sätt kommunicera företagets historia och det personligt utvalda.

I slutet av 2010 beslutade familjeföretaget Fontana Food att inleda arbetet med att förändra utseendet på produktsortimentet och logotypen. En kundundersökning ligger till grund för varumärkesarbetet och nu kommer familjekänslan, det genuina, de goda smakerna och det personligt utvalda att framhävas på ett helt nytt sätt.

– Det var dags att på ett tydligare sätt visa vad vi står för. Vi har gjort en omfattande översyn av varumärket och vi ska nu kommunicera det nya varumärkets positionering. Den nya kampanjen ligger helt rätt i tiden och syftar till att visa upp hjärtat av Fontana, att vi hela tiden söker efter nya smakupplevelser, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.

”Smaksökarna” – ny ledstjärna och övergripande koncept

Fontana lanserar sitt nya koncept genom en integrerad kampanj som positionerar företaget som ”Familjeföretaget som bryr sig om och som ständigt söker efter nya smaker från länderna kring Medelhavet”. Kampanjen innebär en historisk mediesatsning och omfattar främst TV-reklam men också annonsering, sociala medier, butiksaktiviteter och PR. Varumärkesarbetet och reklamkonceptet har tagits fram tillsammans med design & varumärkesbyrån Pond och reklambyrån Locomotiv.

– Vi var verkligen glada över att utses till Fontanas design- och varumärkesbyrå och få möjlighet att vara med på denna spännande varumärkesresa och ge den liv. Berättelsen fanns redan där – äktheten, det familjära, kvaliteten och ärligheten. Vi har tillsammans med Fontana byggt vidare på grunden med dess tradition och ursprung. Produkterna är signerade av Frixos Papadopoulos, Fontanas grundare, vilket symboliserar det stora personliga engagemanget för den grekiska matkulturen, säger Cecilia Bjare, designer på Pond.

–Vi blev väldigt stolta när vi vann pitchen i december med vårt reklamkoncept ”smaksökarna”. Vi vill lyfta fram känslan kring och berättelsen bakom varje Fontanaprodukt. De nya reklamfilmerna är alla små, korta hyllningar till fetaosten, halloumin och kalamataoliverna och det trägna letande och provsmakande som föregått att de till slut hamnar i svenska handlarhyllor, säger Frida Omsén, copywriter på Locomotiv.

Sagan om Fontana började 1978 när företagets grundare Frixos Papadopoulos introducerade den grekiska maten för svenskarna. Sökandet efter den bästa kvaliteten och de godaste smakerna har varit hans drivkraft och detta konsekventa arbete ligger också till grund för nya Fontana, där Frixos har en fortsatt framträdande roll som en av Fontanas många smaksökare.

För mer information vänligen kontakta:

• Loizos Papadopoulos, VD för Fontana Food, tel 08-448 71 00, loizos@fontanafoods.se
  • Max Collin, pressansvarig Fontana Food, tel 08-448 71 07, max@fontanafood.se

För bilder, produktprover och information om sagan Fontana, vänligen se www.fontana.se.

• Gastronomi

• reklam