Olivoljeskola med fokus på Grekland

Olivoljeskola med fokus på Grekland

Under hela april kommer Matklubben.se:s medlemmar ha möjlighet att lära sig mer om olivolja. I en nypublicerad olivoljeskola från Fontana får besökarna bland annat lära sig hur oljan pressas och vad som kännetecknar hög kvalitet.

Det är grekisk olivolja som lyfts fram i webbskolan. I avsnittet "Anordna en provsmakning" uppmanar Fontana läsarna att jämföra oljor av olika varumärken och sorter för att hitta sin egen favorit.

–Vi uppmuntrar konsumenterna att prova sig fram, både bland våra och andras oljor. Vi är säkra på man kommer att uppskatta de härligt fruktiga oljorna från Grekland, berättar Frixos Papadopoulos på Fontana Food.

Samtliga olivoljor som Fontana säljer är av den absolut finaste klassen, Extra Virgin, och innehåller bara olja från oliver som pressats inom 12 timmar från skördetillfället. Ju tidigare oliverna pressas desto bättre för oljans kvalitet.

Fontanas grekiska olivoljesortiment består av Original, Kalamata, Kreta Kolymvari samt nykomlingen Lesvos. Det är tre förstklassiga oljor med vitt skilda smaker.

Olivoljeskolan besöker man på Matklubben.se. Mer om Fontanas olivolja på Extra-Virgin-Olivolja.se.

• Gastronomi

• oliver
  • grekland
  • recept