Kärlek och personlighet – så vill svensken bli ihågkommen

Kärlek och personlighet – så vill svensken bli ihågkommen

Allhelgonahelgen är en tid att minnas nära och kära som dött. Men hur vill vi egentligen bli ihågkomna? Fonus har frågat 1000 svenskar om vad de vill att det ska stå på deras gravsten.

– Sedan ett par år ser vi en tydligare önskan om att uttrycka sin personlighet även efter döden, säger Peter Göransson, informationschef på Fonus.

Den vanligaste texten på en svensk gravsten är idag namn och födelse- och dödsdatum. Men mycket tyder på att det är på väg att ändras. I en undersökning gjord av Norstat på uppdrag av Fonus svarar var fjärde person att de önskar någon form av personligt budskap på sin gravsten.

– Vi kan tydligt se fyra olika kategorier av personliga gravstenstexter – budskap om kärlek och saknad, texter som berättar om vår personlighet, humoristiska budskap och uppmaningar till efterlevande att leva i nuet, säger Peter Göransson, informationschef på Fonus.

Funderingar om vad man skulle vilja ha för text på sin gravsten är inte ny. Det finns tusentals gravstenstexter samlade under hashtagen #mingravstenstext, ett initiativ som kulturarbetaren Stina Wolter drog igång 2013.

– Det är bra att minnas. Vi pratar sällan om döden, men allhelgonahelgen ger oss tillfälle få perspektiv på vår tillvaro här på jorden, säger Peter Göransson.

Svenskarnas egna gravtexter

Exempel på personliga budskap i de olika kategorierna. Se alla svar från undersökningen i Fonus pressrum på Mynewsdesk.

Personlighet

• HAN DOG MED STÖVLARNA PÅ
  • HON LOG TILL SISTA STUND
  • SÖT SOM CHOKLAD OCH LIKA BEROENDEFRAMKALLANDE!
  • HÄR LIGGER EN MAN SOM HADE TUR I LIVET
  • FULL FART GENOM EVIGHETEN
  • VICTORIA CONCORDIA CRESCIT

(Fotbollsklubben Arsenals motto)

Humor

• LISTIG, MEN INTE TILLRÄCKLIGT.
  • DET HÄR ÄR EN DYR STEN
  • FREE WIFI
  • HADE RÄTT, JAG DOG
  • GLAD, FET OCH PRAKTISK
  • ÅTERVINNING PÅGÅR

Uppmaningar till efterlevande

• DO SOMETHING PRETTY WHILE YOU CAN
  • DU SKA INTE SÖRJA, ALLT BÖRJAR OM FRÅN BÖRJAN OCH INGENTING TAR NÅGONSIN SLUT
  • LEV LIVET - DET GÅR INTE I REPRIS.
  • BÄTTRE ATT LYSSNA TILL DEN STRÄNG SOM BRAST ÄN ATT ALDRIG SPÄNNA EN BÅGE
  • DONT STAND ATT MY GRAVE AND WEEP, IM NOT THERE, I DO NOT SLEEP, IM A THOUSAND WINDS THAT BLOW, IM THE DIAMONDS GLINTS ON SNOW.

Kärlek och saknad

• ÄLSKAD VARJE MINUT
  • GONE BUT NOT FORGOTTEN
  • TRO, HOPP & KÄRLEK<3
  • UNDERBAR OCH ÄLSKAD AV ALLA
  • ÄLSKAD PAPPA OCH MAKE
  • SÖRJD - SAKNAD

Om undersökningen

Undersökningen gjordes av Norstat på uppdrag av Fonus. Bland ett slumpmässigt rekryterat riksrepresentativt urval i åldrarna 18 till 79 år genomfördes 1 047 webbintervjuer under perioden 28 augusti till 9 september 2015.

568 av de tillfrågade var män och 479 kvinnor. Åldersfördelningen bland de tillfrågade:

18-29 år: 255
30-49 år: 365
50-64 år: 225
65-79 år: 202

Frågan löd: ”Vad skulle du vilja ha skrivet på din gravsten?”

Svaren fördelade sig på följande vis (kodade öppna svar):

26% Traditionell inskription såsom exempelvis namn, födelsedatum, dödsdatum
3% Här vilar.../Vila i frid