40 000 elever i experiment med kött/bönaburgare

Sveriges första kombinerade folkhälso- och klimatprojekt? På fredag äter cirka 40 000 elever i ett tiotal kommuner runt om i Sverige hamburgare med halverad klimatpåverkan och fullproppade med grönsaker. Genom att servera Beatburgers till lunch väljer skolorna att följa WWF:s uppmaning att göra något utöver att släcka ljuset vid Earth Hour. Det är en revolution i det lilla. En Beatburger består av hälften svenskt nötkött och hälften bönor. Och smakar mums!

- Det är ett experiment säger Anna-Kajsa Lidell, entreprenören bakom Beatburgern. Vi kommer att fråga alla elever om vad de tycker om burgaren. Målet är att ta den till alla stora hamburgerkedjor.

Om detta slår väl ut kan det bli Sveriges största folkhälsoprojekt. Grönsaksintaget kommer öka dramatiskt. Samtidigt tas ett stort steg mot ett hållbart samhälle på klimatområdet. Att servera 150 portioner Beatburgers istället för vanliga hamburgare sparar lika mycket koldioxid som en normalstor villa släpper ut under ett år. Den här veckan serveras cirka 40 000 portioner! Det är bara början. Genom en riktigt god burger med 50% kött och 50% böna vill vi få över en hel generation på bönans sida.

Företaget bakom Beatburgern är Beat Food for Progress, ett socialt företag med uppdrag att förbättra världen.

- Jag är övertygad om att det här är framtidens företagande, säger Anna-Kajsa. Klimatutmaningen kan inte lämnas till enskilda konsumenter och politiker. Det är i näringslivet de verkliga förändringarna sker. Det gäller att utveckla hållbara produkter som är så attraktiva att människor väljer dem. Jag utmanar alla andra företag att visa vad de kan göra för att ta klimatfrågan på allvar. Erbjuda handfast hållbar utveckling NU.

Beat Food for Progress Earth Hour-utmaning

OBS! Alingsås kommunala skolor serverar Beatburgern redan på onsdagen den 20 mars.

Kontakt:

Beat Food for Progress, Anna-Kajsa Lidell, 0708-923265, anna-kajsa@foodforprogress.com

Alingsås, Ann-Christin Pinola, rektor Gustav Adolfsskolan, 0730-324560, ann-christin.pinola@alingsas.se

Härryda, Rosa Falck, kost- och näringssamordnare, 031-724 61 23, rosa.falck@harryda.se

Västra Göteborg, Marie Knutsson, Internservice, 0736-661021, marie.knutsson@vastra.goteborg.se

Gråbo, Lennart Nilsson, rektor Röselidsskolan, Tel 0302-521755, lennart.nilsson@lerum.se

Värmdö, Camilla Alvesborg, kostchef, 08-57048319, camilla.alvesborg@varmdo.se

Vaxholm Stad, Kerstin Jältsäter, kostchef, 08-52242716, kerstin.jaltsater@vaxholm.se

Ludvika, Monika Ahrås, kostchef, 0240-86454, monika.ahras@ludvika.se

Vansbro, My Berensson, kostchef, 0281-752 15, my.berensson@vansbro.se