Fira Veganuary med Oumph! och Djurens Rätt!

Efter fjolårets Veganuary-succé i Storbritannien - då en undersökning visade att de två mest omtalade varumärkena var Oumph! och Quorn - är det svenska varumärket nu redo att sprida Veganuary-kampanjen i Sverige tillsammans med Välj Vego och Djurens Rätt. Veganuary är ett initiativ som syftar att inspirera människor att prova växtbaserat under januari månad.

- Vi är otroligt glada över Oumph!s succé förra året under Veganuary i Storbritannien, säger Elisabeth Samuelsson, Social Media Manager på Food for Progress. Vi tror, som alltid, att grymt god och lättlagad mat sänker barriären att äta växtbaserat. I kombination med initiativ så som Veganuary blir det dessutom ännu enklare och roligare. Vi tror stenhårt på att kampanjen kommer att få minst lika mycket uppmärksamhet i Sverige.

Veganuary startade i Storbritannien 2014 och räknar med att slå rekord 2020. Den 15 december 2019 hade 101 000 personer anmält sitt intresse att anta Veganuary-utmaningen, jämfört dem 44 000 samma datum förra året. Veganuary räknar med ett minimum av 350 000 nya deltagare från världen hakar på 2020-kampanjen.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Djurens Rätt i Sverige och att de uppmuntrar till deltagande i Veganuary-kampanjen, säger Toni Vernelli, Head of Communications, Veganuary. Att delta i Veganuary är både roligt och kraftfullt. Dessutom är Veganuary är helt kostnadsfritt - så varför inte anta utmaningen och göra ditt för planeten!

I Sverige driver Djurens rätt och Välj Vego Veganuary-kampanjen. Genom att anmäla sig på deras hemsida får man ett mail om dagen med recept, inköpslistor och menyer. Allt för att göra prova-på-månaden så god och enkel som möjligt.

– Vi har ett brett innehåll så att recepten och veckomenyerna passar både den som vill laga mat från grunden och den som vill göra det lite enklare med färdiga alternativ. Vi tipsar även om restauranger som serverar veganskt, och hur du enkelt kan välja vego på resande fot. Sådant som många brukar fråga efter helt enkelt! förklarar Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt.

Anta Veganuary-utmaningen här.

• veganuary
  • oumph!

Food for Progress, företaget bakom Oumph!, är ett svenskt livsmedelsföretag som förenas i drivkraften att skapa god, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor på jorden. Företaget har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015, Årets Dagligvara 2016 och World Food innovation Award 2019. Oumph! finns idag förutom i Norden bland annat i Storbritannien.