Hållbara matinnovationen Beat på Future Perfect Festivalen och Vaxholms alla skolor

Beat står idag på menyn på Future Perfect Ö Festival och på Vaxholms stads alla skolor. När hållbarhetsintresserade människor från hela världen, forskare, designers, sociala företagare, musiker etc. valde att samlas i Vaxholm och göra rätter med matbranschens senaste innovation var kommunens kostchef Kerstin Jältsäter snabb att haka på.

Festivaldeltagarna kommer på lördag att få smaka Beatburger Original. I den möts det bästa av två hållbara världar. Saftigt, smakrikt naturbeteskött och nyttig, klimatsmart böna. En premiumprodukt som i jämförelse med hamburgaren nära halverar koldioxidutsläppen och ökar vår grönsakskonsumtion dramatiskt. Lansering till konsument står för dörren inom kort.

Initialt söker jag, Anna-Kajsa Lidell, skaparen av Beatkonceptet och det sociala företaget Beat Food for Progress, eventarrangörer och ett fåtal butiker sprida över landet för att tillgängliggöra Beatburger Original för alla dem som hör av sig och frågar var man kan köpa produkten. Event och butiker som engagerat vill positionera upp Beatburgern och visa vägen i hållbarhetsfrågan uppmanas att höra av sig, och gärna komma ut till Future Perfect Festivalen för ett provsmak!

Parallellt kommer Beat som ingrediens att fortsätta testas i storköks- och restaurangsektorn. Precis som Vaxholms stad gör idag. Alla kommuner som snabbt vill få ett genomslag för klimatsmart och näringsriktig mat uppmanas testa produkten så att ”Beatet” i utvecklingen kan ta fart.

Jag finns på plats i Vaxholm hela tiden fram till söndag. Målet är att hitta medspelare för att ta död på gamla sanningar såsom att bara hög kötthalt är kvalitet och att böna inte är gott, Och snabbast möjligt få igång krafterna som gör att Beatprodukter blir ett självklart val för många, många människor! Visst är det spännande? Ring mig på 0708-923265.

Anna-Kajsa Lidell