Oumph! - nu på Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja

Oumph! från svenska Food for Progress gör succé i Storbritannien. Efter en framgångsrik förlansering på Whole Foods Market i höstas kommer växtbaserade Oumph! från och med idag den 12 mars att finnas tillgängligt på närmare 400 Tescobutiker över hela Storbritannien.

– Vi har sett fram emot den här lanseringen.Tesco är den perfekta partnern för oss, inte bara på grund av deras storlek, utan också för att de ligger i framkant bland brittiska dagligvarukedjor när det gäller goda och hållbara produkter. De har till och med anställt en särskild 'Director of Plant-based Food Innovation', säger Anders Wallerman, medgrundare och VD för Food for Progress.

Tesco är Storbritanniens största dagligvaruhuskedja. De har totalt över 460 000 anställda i 12 länder i Europa och Asien. Från och med den 12 mars finns tre sorters Oumph! på närmare 400 Tescobutiker runt om i Storbritannien: Pulled Oumph!, Kebab Spiced och The Chunk.

Genom att ta in Oumph! fortsätter Tesco att möta konsumenternas växande efterfrågan på gröna alternativ. Under det senaste året har försäljningen av frysta växtbaserade livsmedel på kedjan ökat med mer än 70 procent och färdiga rätter med 30 procent.

– När jag smakade Oumph! första gången visste jag direkt att det skulle passa perfekt på Tesco, säger Derek Sarno, Director of Plant-based Food Innovation på Tesco. Derek Sarno, som även är kock, receptutvecklare och välkänd matbloggare på Wicked Healthy, fortsätter:

– Vi ser just nu en massiv efterfrågan på växtbaserad mat och är stolta över att kunna erbjuda kunderna riktigt bra produkter. Det är lättare än någonsin att välja bort kött.

Oumph! finns i dagsläget i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island och Storbritannien.

– I Skandinavien har Oumph! fått många nya konsumenter att prova växtbaserad mat, nu hoppas vi på samma effekt i Storbritannien, säger Anders Wallerman.

Mer om Oumph!
Oumph! fick som första vegoprodukt någonsin priset Årets dagligvara 2016 efter att rekordsnabbt tagit sig in på alla livsmedelskedjor i Sverige och bidragit till kategorins tillväxt med 24%. Produkten har även vunnit Livsmedelspriset 2015 och flera priser i Norge, senast Nicest New Product. Oumph! är just nu nominerade i två kategorier i FreeFrom Food Awards 2018.