foodora expanderar till Gotland

foodora expanderar till Gotland

Från och med nästa vecka kommer foodora öppna sin tjänst på Gotland. Till en början kommer de kunder som befinner sig inom ca 4 km från Visbys stadskärna att kunna beställa från foodora, men inom kort kommer bolaget expandera till fler upptagningsområden runt om på ön.

Det primära syftet med att lansera foodoras tjänster på Gotland är för att stärka det lokala näringslivet. På mycket kort tid har COVID-19 kraftigt påverkat samhället. För att tillgodose affärsrörelser och restaurangers behov att vässa sin digitala affär, har foodora efter förfrågan från lokala aktörer valt att expandera till ön.

Bland de restauranger som är med i starten är bland andra Hamnkrogen, Black Sheep arms, Isola Bella, Trattoria Bella, Brödernas Wisby, McDonald’s, MAX, Marco Polo, Nunnan och Bror-San samt Mirells.

foodora skapar viktiga arbetstillfällen samtidigt som den lokala affärsrörelsen kan öka sin omsättning. Den digitala ekonomin är och kommer vara viktig för svensk tillväxt, då företag som foodora skapar många nya jobbtillfällen. 10 personer har i nuläget anställts som bud i Visby, men fler kommer att anställas inom kort.

- Gotland är en plats som ligger mig varmt om hjärtat och öns ekonomi är beroende av sommarturismen. Jag hoppas i och med vår lansering att foodora kan hjälpa till att stärka det lokala näringslivet, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.

foodora lanseras den 30 juni i Visby.

Johanna Lindskog Lindell, PR och kommunikationschef
johanna.lindskog@foodora.se

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Vi är en del av det globala företaget Delivery Hero Holding med säte i Berlin, Tyskland, och finns representerade i mer än 40 länder. Vi har idag över 4000 anslutna restauranger i Sverige som erbjuder utkörning och takeaway över hela landet. Hos oss arbetar närmare 1 500 personer med bland annat försäljning, marknadsföring, ekonomi, kundtjänst, logistik samt teknik/produktutveckling.