foodora femdubblade intäkterna

foodora femdubblade intäkterna

foodora AB har under 2020 anslutit rekordmånga restauranger och butiker i hela Sverige, samtidigt som användarna av foodoras plattform har ökat kraftigt, ser bolaget också att återkommande användare stiger markant.

Bolaget breddade sin affär under förra året och är idag en stor handelsplattform för både restauranger, butiker och även foodoras egna dagligvarubutiker. En handelsplats med marknadsföring, försäljning och leverans samlat på en enda plats samtidigt.

foodora ABs intäkter femdubblades förra året genom att utöka sitt erbjudande både geografiskt och i nya produkter och tjänster. foodora Sverige hade 2020 704,5 miljoner i intäkter att jämföras med 146 miljoner 2019. Rörelseresultatet för 2020 stärktes markant mot föregående år.

- Vi alla har befunnit oss i en märklig tid, men det är med stor ödmjukhet jag och mina kollegor har omfamnat utmaningar och möjligheter. foodora är ett snabbväxande bolag som idag sysselsätter tusentals människor och samtidigt stöttar näringslivet. Vi kommer fortsätta innovera i samma takt framöver och jag ser fram emot att utveckla foodora ytterligare, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd foodora Sverige.

foodora fanns under förra året på 48 platser runt om i Sverige, varav 16 var nya platser som foodora etablerade sig i med anställda bud. Nu 2021 finns bolaget på många fler platser och därmed skapar helt nya arbetstillfällen.

Ett kort utdrag vad foodora gjorde under 2020:

• Under 2020 anslöt över 3000 restauranger och butiker anslutit till foodora. Siffran har vuxit markant sedan dess.
  • Partnerskap med FN:s World Food Programme. FN:s digitala lösning “ShareTheMeal” implementerades i foodora, som låter foodoras användare donera pengar.
  • Instagram väljer att ansluta foodora i Norden för samarbete kring försäljning via deras plattform.
  • foodora market öppnar. Tre butiker öppnades innan årsskiftet. Under 2021 har den siffran vuxit sig till 13 stycken. Innan året är slut kommer 25 stycken butiker finnas runt om i landet.
  • Onlinepizza slogs ihop med foodora vilket ökade utbudet för kunderna.
  • Över 300 butiker anslöt sig till Q-handeln under 2020. Exempel: Indiska, Lagerhaus, Teknikmagasinet, Cervera med flera. Under 2021 har siffran mer än fördubblats. Rebecca Stella anslöt sitt skönhetsmärke till foodora och blev därmed den första kvinnan i Norden att börja med q-handeln.
  • Under 2020 inledde foodora dialog kring kollektivavtal för majoriteten av sina anställda, ett avtal som senare tecknades. foodora AB har sedan starten i Sverige anställt människor och tar därmed ett tydligt arbetsgivaransvar. foodora vill vara en positiv kraft på framtidens arbetsmarknad.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 7500 anslutna butiker och restauranger i Sverige. Bolaget finns på över 200 platser runt om i landet, varav över 60 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.