200 kunder deltog i Foras webbinarium om lönerapportering

I januari 2021 är det dags för Foras företagskunder att rapportera de slutliga lönerna för 2020. För att underlätta arbetet inför rapporteringen testade Fora i år att bjuda in nya företagskunder till ett webbinarium. Det var ett enkelt sätt nå ut med information till kunder som inte lönerapporterat till Fora tidigare. Webbinariet hölls den 8 december och ytterligare ett tillfälle är planerat till den 12 januari 2021. Elin Söderström från Fora höll en presentation och därefter hade kunderna möjlighet att ställa frågor och chatta med Fora.

Några av de frågor som kom upp var:

Om jag är ensam aktieägare och arbetar i ett aktiebolag men inte tar ut någon lön, behöver jag då rapportera in något?

Nej, är du ensam ägare så räknas du som företagare och din lön ska inte rapporteras, även om du tar ut lön. Du behöver gå in och slutrapportera oavsett om du betalat ut löner eller inte. Har du inte betalat ut löner till anställda så rapporterar du noll kronor.

Om en arbetstagare som är över 65 år kommit överens med sin arbetsgivare att det ska fortsättas betalas in pension till Avtalspension SAF-LO, hur gör man?

Om arbetstagaren varit anställd hos samma arbetsgivare före 65 årsdagen och därmed också tjänat in Avtalspension SAF-LO går det bra för arbetsgivare och arbetstagare att avtala om fortsatta avsättningar till Avtalspension SAF-LO. Arbetsgivaren fortsätter då att rapportera den anställdas lön som vanligt även efter 65 årsdagen.

”Det var jätteroligt att prova den här formen av utbildning för våra nya företagskunder. Många av kunderna uppskattade det och vi kommer arbeta mer så här framöver,” säger Elin Söderström som är handläggare på Fora och som höll i webbinariet.