Nya Lyckeskolan

Att bygga en samlad skola med spridda golvbehov.

Under ett tak

Innan Nya Lyckeskolan byggdes låg skolorna utspridda i kommunen. Dessa skolor var nergångna och behövde renoveras. Då tog man beslutet att samla skolorna i en byggnad och Nya Lyckeskolan byggdes.

Malin Gemzell
Bitr. rektor, Nya Lyckeskolan.

- Det har varit resor mellan skolor, lektioner och idrottshallar. Nu är all verksamhet på ett ställe. Alla är samlade, vilket skapar ett lugn, säger Malin Gemzell. bitr. rektor, Nya Lyckeskolan.

En skola. Många utmaningar

Fredblad arkitekter har varit processdrivande och deltagit i hela projektet - från initiala workshops med verksamheten, utformning av lokalprogram till bygghandlingar och systeminredning.

- Utmaningen var att skapa en sammanhållen, geometriskt enkel byggnad, där vi fokuserat på mervärden för eleverna och främjat vuxennärvaron och tryggheten, säger Anna Pihl, skolarkitekt hos Fredblad arkitekter

Fredblad har valt att arbeta med en bred färgpalett vid val av färgsättning i skolan. Temat har varit en försiktig färgrikedom med mjuka färger, som speglar att man är på väg in i vuxenvärlden.

- Vi ville skapa en diskret förflyttning från en färg och ett material till ett annat, då underlättade Forbos breda färg- och materialpalett, där vi lätt kunde matcha linoleum med vinyl, säger Anna Pihl.

Sund innemiljö

I projektet har man valt att följa SundaHus riktlinjer, som lägst klass B, vad det gäller materialval. Det innebär att man valt material som ger en låg hälso- och miljöpåverkan. Golv är en stor del av den processen. Man har valt material med låga emissioner utan allergiframkallande ämnen.

- Valet av Linoleum i större allmänna ytor beror i första hand på att den är CO2-neutral, samt produktens hållbarhet och städbarhet, säger Anna Pihl.

I detta partneringprojekt har alla inblandade kommit till tals. Från kommun till lokalvård. Mängden av grupprum och utformning av specialsalar låg högt på önskelistan för pedagogerna. Att elever deltagit märks bland annat genom att alla toaletter försetts med förrum och att duschbås har dörrar.

Från avtorkning till ljuddämpning

I skolans entré tar entrésystem hand om smutsiga skor. Skolan är indelad i sex hemvister. Dessa utrymmen är skofria för att skapa en mer familjär miljö. Restaurangkänsla i matsalen skapar lugn. Matsalen är uppdelad i tre rum. Dessa är utrustade med ljuddämpande golv för att dämpa slammer och ljud från glada ungdomar.

- En trygg och lugn skolmiljö skapar trivsel. Att vilja komma hit, att ha möjlighet att skapa bra relationer mellan elever och vuxna kommer förhoppningsvis att höja studieresultat, Malin Gemzell. bitr. rektor.

Lugnt och aktivt

En stor öppen skolgård och den nya idrottshallen ska främja rörelse. Särskolan har ett spa. Där har man installerat en halksäker plastmatta. Aulan har man byggt utefter epitetet blå scen. Olika typer av golv i aulan ska främja både akustik och rumskänsla. Man har även strävat efter att återvinna material.

- Vi har återanvänt lampor från den gamla skolan som byggdes 1961, berättar Malin Gemzell.

En trygg studiemiljö är viktigt för pedagoger och elever. Man har byggt bort vinklar och vrår för att förhindra mobbing. Studierum har glasväggar för att pedagoger ska ha möjlighet till uppsikt. Samtidigt kan elever stänga om sig för att få studiero. Passersystem håller obehöriga utanför väggarna.

Tre tips för trevliga läromiljöer

1. Golv som förbättrar akustik skapar studiero
2. Entrésystem och lättstädade golv håller rent