Utslitet golv blir en del av nytillverkade golv.

Forbo Flooring Nordic återvinner och återbrukar golv

Merparten av alla använda golv bränns upp för att bli energi och fjärrvärme. Ett enormt slöseri med resurser som kostar mycket miljömässigt. Kan vi återbruka eller återvinna delar av de miljontals kvadrat som har lagts i offentliga miljöer reduceras CO2-utsläppen radikalt.

Återbruka och återvinn. Den enklaste vägen till återvinning är att fokusera på produktionen och återvinna spill. Även vid installation kan man återvinna golvbitar som blir över. Men det räcker inte för att nå golvbranschens gemensamma mål. Därför har Forbo Flooring Nordic utvecklat ett program som möjliggör att återbruka och återvinna golv.

Back to the Floor
Utrivning av gammalt golv för återvinning.

Tillbaka som golv. Via Forbos Back to the Floor-program återanvänds golv som begagnade. Är golvet uttjänt skickas det tillbaka till fabriken, mals ner till granulater och blir en del av nytillverkade golv. Även spill i fabriken återvinns på detta sätt.

- Kan ett golv från en förskola tas upp och användas igen, i en annan lokal, sparar samhället både miljön och resurser i form av tid, transporter och råmaterial, säger Jonas Rothén, hållbarhetsansvarig hos Forbo Flooring Nordic.

Genom att använda löslagda golv utan lim och avjämningsmassa blir klimatutsläppen mindre. På detta sätt kan man spara 4–10 kg CO2 per kvadrat.

- Vi vill skapa en cirkulär framtid, säger Jonas Rothén. Vinylgolvet som fick stort genomslag på 50- och 60-talet var en slit och slängprodukt, visserligen med lång livslängd men med ett innehåll som gör den omöjlig att återvinna med dagens teknik och miljökrav. Den var även framtagen under en tidsperiod då alla resurser ansågs oändliga. Via produktutveckling och Back To The Floor så har vi tagit fram en ny generation cirkulära vinylgolv som både kan återbrukas eller återvinnas, säger Jonas Rothén.

Fabriksspill av linolium.

Hanteringsprocessen. Programmet innebär att Forbo Nordic tar ansvar för hela hanteringsprocessen när ett återvinningsavtal slutits.

Så här fungerar det:

1. Forbo besiktigar golvet på plats - beslut om återbruk eller återvinning
    2. Forbo instruerar hur man tar upp golvet på effektivaste sätt
    3. Forbo tillhandahåller storsäck och etiketter
    4. För återbruk - materialet transporteras till ny användare
    5. För återvinning – materialet transporteras till Forbos depå, frakten till fabriken planeras för lägsta miljöpåverkan
    Back to the Floor
    Mekanisk separationsprocess vid återvinning av linoleum.

Nollutsläpp av växthusgaser 2045. Forbo stöder den gemensamma visionen golvbranschen enats om att alla golvföretag ska ha ett nollutsläpp av växthusgaser 2045. Varje kvadratmeter vinylgolv släpper ut ca 6 kg CO2 i tillverkningsfasen och drygt 7 kg CO2 vid förbränning efter utrivning.