CO2-neutralt linoleumgolv - en miljömässig milstolpe.

Nu är alla våra 2.5 mm linoleumgolv CO2-neutrala

Enligt senaste miljövarudeklarationen har samtliga våra linoleumgolv i tjocklek 2,5 mm klassats som CO2-neutrala – en miljömässig milstolpe för Forbo Flooring Systems.

Linoleums livscykelprocess är dokumenterad i en oberoende miljövarudeklaration (EPD) vilken är verifierad av en tredje part. EPD:n för Marmoleum, Forbos varumärke för linoleum, visar att upptaget av koldioxid hos produkten är större än den mängd koldioxid som produceras under tillverkningsprocessen, vilket resulterar i en CO2-neutral produkt.

Ett naturligt hantverk

Marmoleum är gjord av förnybara och naturliga råmaterial. Linfrön, ur vilka linoljan utvinns, jute, som linoleumet kalandreras på, och trämjöl, som utvinns från restmaterial från skogsindustrin, fångar alla upp koldioxid under sin livstid då det absorberas av plantorna och träden.

Under de fem veckor som det tar att göra linoleum så används den största delen energi i samband med kalandreringsprocessen och till de ugnar som reglerar torkningen av linoleumet. För att detta ska ge ett så litet avtryck som möjligt är båda våra linoleumfabriker i Assendleft (Holland) och Kirkcaldy (Skottland) moderna produktionsmiljöer som drivs av grön el.

Konsten att tillverka linoleum är ett hantverk som är över 150 år gammalt, där Forbo länge har varit drivande i utvecklingen och förfinandet av processerna. Linoleum finn idag i ett brett, moderniserat utbud och installeras i allt från bostäder till skolor.

Creating Better Environments

I Parisavtalet (2015) har alla länder runt om i världen enats om att arbeta förebyggande mot klimatförändringar i ett program som börjar 2020 och ska resultera i mätbara resultat av minskade CO2-nivåer över tid. Marmoleum som inredningsprodukt hjälper till att nå målet om minskade CO2-nivåer i vår miljö. Detta har redan uppmärksammats av internationella miljöcertifieringssystem så som LEED och Breeam vilka båda bekräftar fördelarna med linoleum ur miljösynpunkt.

Forbos mål inom hållbarhet fokuserar på cirkulär ekonomi och hälsosamma inomhusmiljöer, att Marmoleum nått CO2 neutral status är en stor prestation i vår strävan att skapa en bättre miljö.

Forbo Flooring erbjuder ett komplett sortiment av golv för såväl företag som privatpersoner. Vårt högkvalitativa produktsortiment innefattar bland annat linoleumgolv,plastgolvparkettgolv och laminatgolv som förenar funktion, färg och design. Vi säljer och marknadsför även ett brett sortiment av tillbehör för golv såsom spackel, fogmassor, lim, golvlister och profiler.