FÖRENADE BIL 100 ÅR

Grunden till Förenade Bil Aktiebolagets bildande var två välrenommerade grosshandlare i Malmö, Winkler och Sonesson, vilka bland andra varor också hade automobiler i sortimentet. Två agenturer vardera; tyska Brennabor och N.A.G. samt amerikanska Marmon och Dort. Dessa fyra importagenturer förenade man i det nya bolaget Förenade Bil Aktiebolaget i Malmö som kom att registreras hos Kungliga Patent- och Registreringsverket den 4 februari 1921.

Affärerna rullade på någorlunda men i mitten av decenniet behövdes en man som kunde ansvara för firman och Allan Söderström, född år 1900, anställdes härför. Disponenttjänsten innebar premiering med aktier och redan 1929 var Allan Söderström den tredje största aktieägaren och Söderström kom också med tiden att inneha samtliga aktier i Förenade Bil. Fyra generationer senare ägs Förenade Bil Aktiebolaget alltjämt av familjen Söderström i Malmö.

Bilden visar en av Förenade Bil Aktiebolagets första annonser i Sydsvenska Dagbladet. En kraftfull annons riktad till ”Bilreflektanter” med företagets alla fyra automobilmärken. Den tyska prisbelönta Brennabor och eleganta N.A.G. med elektriskt ljus och självstart samt amerikanska Marmon med torpedkarosseri i aluminium och den bästa och billigaste kvalitetsvagnen i sin klass, amerikanska Dort.

• Motor

Linda Ungh