Äldreboendet där utflykterna och aktiviteterna är en stor del av vardagen

Äldreboendet där utflykterna och aktiviteterna är en stor del av vardagen

Det var en solig sensommardag då Västergård med boende, anhöriga, personal samt en och annan hund tillbringade dagen tillsammans på ett underbart litet ställe som heter Nybygget. Denna sommargård ligger i en lummig skogsglänta med naturen runt om.

Verksamhetschef Hans Jeffbeck och hans personal hade planerat dagen väl och bjöd på program med flera aktiviteter. Kunskaperna om Malmö prövades i tipspromenaden och vinnarna prisades. I bollekarna deltog både boende, anhöriga samt personal och många glada skratt hördes. Bl.a. deltog Förenade Cares regionchef Madeleine Lundström som även hon fick kämpa för att inte bli träffad av bollen när de boende kastade.

Det bjöds även på stunder till att enbart njuta av dagen. Solen, värmen och naturen inbjöd till många trevliga samtal. Septembersolen blev stundtals så varm att somliga föredrog att sätta sig i skuggan och somliga tog en eftermiddagstupplur utomhus.

Långbordet var vackert dukat med vad naturen har att erbjuda. Det bjöds på förmiddagskaffe med franskbrödbullar och smörgåstårta till lunch. Dagen till ära fyllde Maja 102 år, vilket firades med pompa och ståt. Till eftermiddagskaffet bjöds det på god prinsesstårta.

Detta blev en härlig dag där var och en deltog utifrån sina önskemål och förutsättningar.

Västergård drivs av Förenade Care på uppdrag av Malmö stad, Stadsfullmäktige Centrum.
Vård- och omsorgsboendet är avsett för personer med omfattande vårdbehov med en huvudsaklig somatisk diagnos. Gruppboendet är avsett för personer med diagnostiserad demenssjukdom, där demenssjukdomen är huvudsaken till behovet av särskilt boende.
De boende ges möjlighet att bo kvar resten av sitt liv och att leva ett aktivt liv med service och omvårdnad som är anpassad till den boendes behov, hälsa och egna möjligheter. Boendet erbjuder vardagsnära aktiviteter och stimulans, sysselsättning och underhållning både inom och utom boendet.