Björkgården med profil informationsteknik startar blogg

Björkgården med profil informationsteknik startar blogg

Björkgården är ett vård- och omsorgsboende i Råsunda med närhet till Arthur Lundkvists park. Boendet har varit i bruk sedan våren 2001 och har plats för 60 boende. Förenade Care driver Björkgården på uppdrag av Solna kommun.

Björkgården är profilerat under temat informationsteknik som präglas bland annat av att det finns datorer tillgängliga på varje enhet där de boende har möjlighet att tillgodogöra sig tekniken med stöd av personalen. Här används bl.a. Skype, Youtube eller Google för att söka svar på något man funderar över. Aktivitetsgruppen förbereder högtider eller andra evenemang genom att på internet söka fakta, leta motiv till kort eller annan utsmyckning till bordsdukning.

Det finns även Wii-spel för de boende för att stimulera till aktivitet och rörelse. Datoriserade fotoramar används där de boende eller deras närstående kan lägga in bilder på det den boende önskar.

Den första februari startade Björkgården en blogg ”Om vardagen på ett äldreboende” där vi möter boende Irma Holm. Hon berättar om sina tankar och funderingar samt sin vardag på Björkgården. Till en början bloggas det varje fredag med hjälp av IT-ansvarig Johan. Förhoppningen är att det under våren kommer att bli en central Björkgårdenblogg där flera boende kommer att berätta om sin vardag.

Angående debatten om äldreomsorgen finns här möjlighet att lyssna på de viktigaste personerna – de som bor på vård- och omsorgsboenden. Besök gärna http://irmaholm.bloggproffs.se

I samarbete med Studiefrämjandet startar i mars ett projekt för att ”lära ut” datorhantering samt användande av blogg, Skype m.m.

På Björkgården har man startat Info-TV på en specifik kanal som kan ses på samtliga TV-apparater på boendet. Kanalen presenterar information som är aktuellt under dagen (datum, viktiga händelser, namnsdag etc.), en presentation om företaget Förenade Care, presentation av medarbetare, dagens mat, dagens aktivitet osv. Denna tjänst kommer att utvecklas successivt utifrån idéer och önskemål från boende, anhöriga och personal.

Med Skype kan man ringa och både höra och se personen man kommunicerar med via din dataskärm.
YouTube, är en webbplats med videoklipp som laddas upp av dess användare.
Google är en söktjänst för Internet.
En blogg är en webbplats som uppdateras ungefär som en dagbok på nätet.