Susanne Gerhard, Lotta Roupe, Erika Norlander Ekberg, Eva Jönsson och Christer Henriksson.

Liljefors torg 4 - Förenade Care och Uppsalas första Silviacertifierade vård- och omsorgsboende

Den 23 maj fick Liljefors torg 4 ta emot sitt certifikat och är därmed Förenade Care och Uppsalas första Silviacertifierade vård- och omsorgsboende. Det firades med pompa och ståt – bubbel, snittar och jordgubbar samt kaffe och tårta med Silviahemmets emblem. All personal som genomgått utbildningen fick ett kursbevis, en ros och många applåder. VD Christer Henriksson höll tal och berömde Förenade Care Liljefors torg 4 och alla fina medarbetare.

Silviahemmets Lotta Roupe och Eva Jönsson var på plats för att överlämna certifikat och deltog i firandet tillsammans med boende, anhöriga, Uppsala kommun och övriga inbjudna gäster. På plats fanns även verksamhetschefer från andra enheter inom Förenade Care och regionchef. Det var en festlig dag i ett soligt Uppsala.

Silviahemcertifieringen av Liljefors torg 4, innebär att all personal: vårdpersonal, städ, vaktmästare, Leva Livet Inspiratörer, arbetsterapeut, sjukgymnast, verksamhetschef m.fl. blivit utbildade i demensvård för att, oavsett sjukdomsgrad, kunna ge högsta möjliga livskvalitet för demenssjuka och deras anhöriga.

Stiftelsen Silviahemmet står för demensvård och utbildning för livskvalitet. Certifiering av utbildningsnivå, utifrån Silviahemmets vårdfilosofi, bygger på det palliativa arbetssättet. Vårdfilosofin bygger på de fyra hörnstenarna: personcentrerad vård/symtomkontroll, teamarbete, anhörigstöd samt kommunikation och relation. För att uppnå hög kvalitet i vården har tre avgörande delar identifierats som Silviahemmets certifieringssystem fokuserar på: gott ledarskap, utbildad personal och gemensam vårdfilosofi.