Måltidsglädje för äldre hos Förenade Care

Måltidsglädje för äldre hos Förenade Care

Förenade Care deltar i ett stimulerande projektarbete med Skånes Livsmedelsakademi och stjärnkocken Peter J Skogström som satsar på att fler som arbetar med mat och måltid för äldre får utbildning i hur dagens måltider med enkla medel kan förbättras.

För många äldre är måltiden dagens höjdpunkt – en höjdpunkt som de inte själva kan påverka. Att skapa en skön måltidsstund tillsammans är nog så viktigt som att maten smakar bra och är näringsrik.

Genom att laga mat tillsammans, prova nya idéer och få enkla tips på hur man förgyller en måltid inspireras personalen till att sätta hela måltiden – inte bara maten – i centrum. Att bemöta de äldre som matgäster när de ska äta, erbjuda valmöjligheter, använda bordsdekorationer och vackra uppläggningar är några exempel på initiativ som stärker måltidsupplevelsen.

Kronodalsgården i Höllviken, är ett av de runt trettio vård- och omsorgsboenden i Sydvästskåne, som fått coachning av Peter J Skogström. Kronodalsgårdens personal välkomnar projektet och kökschef Magnus Brandt har inte sett diskussionerna med Peter J Skogström som annat än positiva. I köket är halvfabrikaten utslängda. På matsedeln finns alltid två alternativ. I matsalen står blommor på borden. Kockarna turas om att umgås med måltidsgästerna och se till att allt är till belåtenhet.

Läs artikel i Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/sverige/stjarnkock-gor-utfodring-till-upplevelse/

Peter J Skogström, kock, driver sedan 2000 Mat och vin på Stolpaberga i Malmö. Han vann år 2006 tävlingen Årets Kock och var mellan 1998–2004 medlem i Svenska Kocklandslaget. 1994-2000 var Peter J Skogström Kökschef på Kronovalls slott / Petri Pumpa, Lund.