Skapande verkstad för patienter och närstående på Förenade Care Byle Gård

Skapande verkstad för patienter och närstående på Förenade Care Byle Gård

På Förenade Cares palliativa vårdavdelning Byle Gård erbjuds varje torsdag en skapande verkstad. Hit kommer patienter och deras närstående för att prova på att skapa i olika former. Det kan vara måleri och papperskonst som tovning i ull och sidenmåleri, allt efter önskemål, lust och ork. Många känner sig stolta över sina alster som inte sällan blir till gåvor åt nära och kära. ”-Att våga experimentera, känna lust, bli överraskad och stolt kan betyda mycket i slutet av livet, rena friskvården” säger Ann Wenkel Harup som är sjuksköterska, konstterapeut och som leder verksamheten.

I korridoren anordnas utställningar där patienter och anhöriga vid ASiH ställer ut sin konst. Den så kallade ”Månadens konstnär” har blivit till ett populärt inslag och sprider mycket glädje till alla på Byle Gård berättar Carina Filipsson, t.f. verksamhetschef på Förenade Care.