Sommar med hund och hönor på Segevångsgården

Sommar med hund och hönor på Segevångsgården

På vård- och omsorgsboendet Segevångsgården händer det mycket i sommar. Boulebanan invigdes nyligen, hönor sommargästar och vårdhunden Gibson praktiserar.

Det är lugnt och fridfullt på Segevångsgården, men inte händelselöst. Boendet har fått välkomna sommargäster. Fyra hönor i trädgården är ett tillskott som skänker glädje. Många går gärna ut och matar och pratar med dem. Vissa tycker det är härligt att bara sitta och titta på hönorna när de går runt och sprätter. För många har djuren funnits med i barndomen och framkallar minnen. Varje morgon plockas ägg som används till att baka med.

Segevångsgården är det första privata vård- och omsorgsboendet i Malmö som arbetar med vårdhundsteam. Gibson, en fyraårig labrador, och undersköterska Elin genomgår vårdhundsutbildning där vårdhunden testas för lämplighet, utbildas och godkänns i ett slutprov. Hundens förare har utbildning inom vård eller pedagogik, förutom sin utbildning för arbete med vårdhund.

Gibsons uppgift som vårdhund kommer innebära att träna, motivera och sprida glädje och entusiasm samt ge effektivare rehabilitering bland personer som har någon form av funktionsnedsättning. Insatser med vårdhund ordineras av legitimerad vårdpersonal, som utbildats för denna uppgift.

Gertrud och Erhardt tycker att ”- Gibson är glädje och sällskap” och Gertrud börjar därefter prata om hunden hon själv haft.

Förenade Care driver Segevångsgården på uppdrag av Malmö Stad, Stadsdelsförvaltningarna Centrum, V. Innerstaden och Kirseberg. Segevångsgården är ett vård- och omsorgsboende med 72 platser, varav 53 är avsatta för personer med demenssjukdom. På alla enheter finns gemensamt kök, matsal och dagrum, och dessutom finns samlingssal, bibliotek, terapilokal och reception i byggnaden.
I den grönskande trädgården runt boendet odlas rabarber, vinbär och hallon.

Segevångsgården har flera trivsamma platser för samvaro och gemensamma aktiviteter, både inomhus och utomhus. Alla ingångar har försetts med ramp, och runt hela byggnaden går en promenadväg, där det är lätt att ta sig fram i rullstol eller med rollator. Här ges möjlighet att leva ett aktivt liv med service och omvårdnad som är anpassad till den boendes behov, hälsa och egna möjligheter. Boendet erbjuder vardagsnära aktiviteter och stimulans, sysselsättning och underhållning.