Bild: Reierstam Arkitektur & Projektutveckling

Förenade Care har vunnit kvalitetsupphandling av SÄBO i Krokoms kommun

Avtalet innebär drift och nybyggnation av särskilt boende med 60 lägenheter där fastighetsbolaget Linköping Invest AB kommer att stå för byggnation och fastighetsdrift. Planerad driftstart är beräknad till april 2023.

Förenade Care kommer att driva det första privata äldreboendet i Krokom samt bli en av kommunens största privata arbetsgivare.

”Vi är mycket glada över att Krokoms kommun har valt en kvalitetsupphandling med ett långt kontrakt” säger Mia Palmé, marknadsdirektör på Förenade Care. ”Det ger alla förutsättningar att i samarbete arbeta med utveckling av kvalitet och innovation.”

Detta är första gången kommunen erbjuder en extern leverantör att bygga och förvalta fastigheten samt att driva vård och omsorg i särskilt boende enligt LOU. Krokoms kommun är ett samiskt förvaltningsområde sedan år 2010, vilket bland annat innebär att samerna har rätt att begära äldreomsorg som helt eller delvis är på samiska.

Boendet ska byggas i området Kvarna, på norra sidan Indalsälven vid Hissmovallen, uppe på en kulle med utsikt mot fjällen. 60 platser erbjuds till äldre med somatisk sjukdom, demenssjukdom och/eller med kognitiv svikt. Arkitektur och inredning har ett genomtänkt val av färger, ljud och ljus utifrån forskning om miljöns betydelse för personer med demenssjukdom.

De gemensamma utrymmena i byggnaden är öppna, levande, överblickbara och blir naturliga mötesplatser. Boendet erbjuder rehab-rum/gym, aktivitetsrum/mötesrum samt behandlingsrum som kan nyttjas till exempel frisör, fotvård och ljusterapi. Möjlighet till ett övernattningsrum med WC och dusch.

Det finns balkonger i olika väderstreck och en takterrass med växthus. Trädgården erbjuder en berikande och varierad utemiljö för aktiviteter, vila, sommardjur, plantering, boulespel och mycket annat.

Förenade Care kommer att med engagerad personal driva och fylla verksamheten med god vård, omsorg samt en meningsfull tillvaro.

Driftstiden ger möjlighet till 17 års samarbete från driftstart 2023-04-01.

Förenade Care AB är ett av Sveriges ledande vårdbolag och en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 9000 anställda. www.forenadecare.com