Bild: Reierstam Arkitektur & Projektutveckling

Avtal underskrivet för bygge och drift av nytt säbo

Förenade Care och Krokoms kommun har nu tecknat avtalet för det särskilda boende som ska byggas och drivas på uppdrag av kommunen.

Förenade Care kommer att bygga och förvalta fastigheten samt driva vård och omsorg i särskilt boende enligt LOU. Målsättningen är att bygget ska inledas under våren 2021 med planerad inflyttning våren 2023.

Kvalitetsupphandlingen gjordes under hösten 2020. Anbudssvaren utvärderades både på pris och kvalitet utifrån ett flertal kriterier: omvårdnad, inomhusmiljö och trygghet, meningsfull tillvaro och delaktighet samt fastighetens och utemiljöns utformning. Dessutom utvärderades gestaltning av fastighet och vårdideologi genom en muntlig anbudspresentation. Anbudssvaren utvärderades utifrån de boendes perspektiv, det vill säga utifrån de tänkta individerna som kommer att vårdas och bo på det särskilda boendet. Förenade Cares beskrivning av vårdideologin var en faktor som gav höga poäng i utvärderingen.

Vid avtalstecknandet deltog kommunstyrelsens vice ordförande Björn Hammarberg, M, kommundirektör Jonas Törngren och socialchef Anna Berkestedt Jonsson, samt Madeleine Lundström, VD, och Mia Palmé, marknadsdirektör, Förenade Care.

- Vi tackar för förtroendet och ser fram emot samarbetet med Krokoms kommun. Det är modigt av en så förhållandevis liten kommun att göra en så stor satsning. Det visar på en kommun i framkant som tillsammans med privata leverantörer vill få Krokom att utvecklas in i framtiden, säger Madeleine Lundström som signerade avtalet för Förenade Cares del.

Förenade Care AB är ett av Sveriges ledande vårdbolag och en del av Forenede Koncernen. Koncernen är familjeägd med ca 9000 anställda. www.forenadecare.com