Förenade Care har vunnit kvalitetsupphandlingen av Knivsta kommuns nya vård- och omsorgsboende som byggs på den så kallade Sågentomten i centrala Knivsta.

Avtalstiden löper i fem år från och med den 1 januari 2011 till och med 2015-12-31. Kontraktet förlängs automatiskt på oförändrade villkor till och med 2017-12-31. Därefter kan avtalet förlängas ytterligare ett år genom en skriftlig överenskommelse senast tolv månader före kontraktstidens utgång.

Vård- och omsorgsboendet byggs på Sågenområdet och utformas som två huskroppar med sammanlagt 96 lägenheter (42 + 54). Det ena huset ska även innehålla dagcentral samt Rehab och hemtjänst. Husbygget utgår från de äldres behov, och tanken är att även trädgården ska utformas på ett sätt som är tilltalande för äldre personer.

Matlagning ska ske direkt på varje våning av utbildad kock.

Boendet vänder sig till personer med omsorgsbehov – allmän riktning och personer med demenssjukdom – särskild inriktning.