Utökning av Förenade Cares certifiering

Utökning av Förenade Cares certifiering

Förenade Care har utökat sin certifiering av ledningssystemen kvalitet, miljö och arbetsmiljö inom region Medicin. Certifieringen omfattar Roslagens ASiH (Norrtälje), Palliativa vårdenheten Byle Gård (Täby), Vårdavdelning, ASiH Täby, ASiH Österåker, ASiH Lidingö samt Löwet Geriatrik (Upplands Väsby).

Förenade Care har certifierade verksamheter inom vård- och omsorgsboende, hemtjänst samt hälso- och sjukvård.

SP sammanfattar resultatet i sin revisionsrapport att företagets styrning och ledning fungerar mycket bra och effektivt. Grund för styrningen är ett gemensamt Verksamhetssystem, som varit i drift sedan 1998 och sedan successivt utvecklats. Från att från början endast omfattat en verksamhet i Malmö, ingår idag ca 50 verksamheter runt om i Sverige.

Till hösten 2012 genomförs en multisite-certifiering. Exempel på effektiv styrning är de gemensamma Ledningsgenomgångar som genomförs och de interna revisioner som genomförs vid alla verksamheter. Även andra gemensamma rutiner bidrar till den effektiva styrningen, såsom avvikelsehantering och förbättringsarbete. Ett flertal utbildningar genomförs också gemensamt och ett mycket stort antal blanketter används på samma sätt i hela den svenska koncernen för olika uppföljningar. Måluppfyllelsen inom koncernen är bra. Övergripande koncernmål bryts ner till lokala mål för varje enhet och löpande uppföljningar genomförs.

Alla verksamheter inom certifieringen visar ett mycket positivt engagemang från alla medarbetare, vilket är ett resultat av ett engagerat ledningsarbete på alla nivåer. Kunskapen och kännedomen om Verksamhetssystemet är påtagligt bra hos alla intervjuade personer.

Intrycket från genomförd revision är att kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystemet fungerar mycket effektivt och är väl implementerat hos personalen. Ledningssystemet stödjer affärsidé och affärsmål.

ISO standard - Internationella standardiseringsorganisationen
ISO 9001:2008 – Ledningssystem för kvalitet
ISO 14001:2004 – Miljöledningssystem
OHSAS 18001:2007 – Ledningssystem för arbetsmiljö