MR-dagarnas eget program är här!

Nu är Mänskliga Rättighetsdagarnas egna programpunkter för årets forum klara. Det blir bland annat samtal om rasism inom hälso- och sjukvården och rätten till hälsa för personer i missbruk. Talar gör Alexandra Pascalidou, Stephanie Hatch, Josette Bushell-Mingo, Sir Michael Marmot med flera.

– På Mänskliga Rättighetsdagarnas kansli samordnar vi samtliga drygt 170 programpunkter som arrangeras på forumet, men vi arrangerar också tillsammans med våra huvudarrangörer egna seminarier för att komplettera programmet med ämnen som vi tycker saknas eller behöver ges än mer utrymme, säger Caroline Matsson, projektledare, MR-dagarna.

Invigningen av forumet kommer att ledas av skådespelaren och regissören Josette Bushell-Mingo, som bland annat har grundat The National Black Theatre of Sweden och varit konstnärlig ledare för Tyst teater. Josette kommer genom sång och samtal att lotsa besökarna genom konferensen. Invigningstalar gör också Sir Michael Marmot, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap, om hur vi kan sluta hälsoglappet i världen inom en generation. Sir Marmot deltar även på seminariet ”Closing the gap in one generation” på torsdag eftermiddag, tillsammans med forskaren Margareta Kristensson och socialminister Lena Hallengren.

– Under samtalet kommer frågan om hur rätten till hälsa ska kunna åtnjutas av alla människor att diskuteras, ur såväl ett internationellt som ett nationellt och lokalt perspektiv. Socialministern bidrar också med att belysa hur regeringen arbetar för att nå målet för den svenska folkhälsopolitiken, att sluta hälsoskillnaderna i befolkningen inom en generation, samt vilka utmaningar som kvarstår, säger Caroline Matsson.

På fredagen arrangeras ett seminarium om rasism inom hälso- och sjukvården, där bland andra professor Stephani Hatch från Kings collage i London deltar. Det blir även ett samtal om hälsa för personer i missbruk och vilken risk de löper att hamna mellan stolarna när flera aktörer har ansvar för vården. Avslutningen blir en föreläsning med journalisten Alexandra Pascalidou, som har intervjuat mammor till barn och ungdomar i förorten som fallit offer för dödsskjutningar.

– Vi är glada över att Alexandra Pascalidou avslutar årets forum genom att berätta om sin bok Mammorna. Pascalidou ger en röst åt personer som sällan hörs. Samtalet blir också en brygga över till nästa års konferens som kommer att ha rubriken ”Mänskliga Rättigheter – en fråga om var du bor”, säger Caroline Matsson.

MR-dagarnas egna programpunkter under årets forum:
01. Invigning med Sir Michael Marmot och Josette Bushell-Mingo
Torsdag 09:00-10:00

02. Medicine – Essential but Inequitably Available
Torsdag 10:30-12:00

32. Closing the Gap in One Generation
Torsdag 16:30-17:30

42. Food, Climate Change and Our Future
Fredag 09:00-10:00

62. Hur tillgodoser vi rätten till hälsa för personer i missbruk och beroende?
Fredag 13:00-14:00

77. Human Rights in Refugee Camps – Whose Responsibility?
Fredag 14:30-16:00

72. Racism in Healthcare
Fredag 14:30-16:00

82. The Human Cost of Consumption