Står regeringen upp för mänskliga rättigheter?

SD och regeringen har under den senaste tiden sänt oroande signaler om det nya Institutet för mänskliga rättigheter. 43 organisationer kräver nu svar från statsministern om MR-institutets framtid.

Hot mot skyddet av mänskliga rättigheter
41 organisationer har tillsammans skrivit ett öppet brev till statsminister Ulf Kristersson för att få ett tydligt ställningstagande om framtiden för Institutet för mänskliga rättigheter. Institutet, som inrättades i januari 2022, har ett helhetsperspektiv på mänskliga rättigheter och bidrar till att höja kunskapsnivån hos myndigheter och andra samhällsaktörer. En nedläggning av institutet skulle hota skyddet för mänskliga rättigheter i Sverige, skriver organisationerna som efterlyser ett tydligt ställningstagande och besked från statsministern om att Institutet för mänskliga rättigheter i nuvarande form och med oförminskade resurser kommer att kunna fortsätta sitt viktiga arbete.

Står regeringen upp för mänskliga rättigheter?
Sverigedemokraterna vill lägga ner Institutet för mänskliga rättigheter.[1] Under en frågestund i riksdagen ställdes frågan till statsminister Ulf Kristersson om MR-institutet ska finnas kvar. Statsministern kunde inte ge ett tydligt svar: “Om det sedan behövs en separat svensk myndighet för just den uppgiften är jag mer osäker på” [2]. Framtiden för MR-institutet framstår följaktligen som oviss.

Institutet för mänskliga rättigheter skyddar mänskliga rättigheter i Sverige
Institutet för mänskliga rättigheter (MR-institutet) som inrättades i januari 2022 är en oberoende institution och arbetar för att säkerställa mänskliga rättigheter i Sverige. Även i Sverige sker kränkningar av mänskliga rättigheter. Sverige har fått kritik från Europarådet[3]och FN[4] för brister i efterlevnaden av mänskliga rättigheter. Oberoende nationella institutioner för mänskliga rättigheter är ett viktigt verktyg för att stärka grundläggande fri- och rättigheter i världens länder.

Ordfronts generalsekreterare kommenterar:

– Det är förstås oerhört allvarligt att ett parti som har så starkt inflytande på regeringen vill lägga ned MR-institutet. Men det är inte heller förvånande, det stämmer väl överens med SD:s politik och vi kommer säkert att få se flera försök från partiet att antingen göra sig av med, eller styra institutets arbete, säger Ordfronts generalsekreterare Anna Wigenmark.

Hon tillägger att Ordfront är en av många organisationer som länge efterfrågade ett oberoende människorättsinstitut.

– Men vi var kritiska till att institutet inte kan driva enskilda fall samt, och framförallt, till att det inte blev en myndighet under riksdagen utan regeringen. Institutet står dessutom utan grundlagsskydd. Sammantaget gör det institutet sårbart för attacker av det här slaget.

Klicka här för att läsa brevet i sin helhet.

Källor: