Kulturfest på MR-dagarna – satir, teater, musik, fotoutställningar och mer!

Kulturfest på MR-dagarna – satir, teater, musik, fotoutställningar och mer!

Se fotoutställningen Ukraina - 581 dagar av krig av den prisbelönte fotografen Viktoria Ivleva, upplev Kent Wistis satirteckningar genom en guidad visning med konstnären själv, se den nyskrivna musikalpjäsen Skjortkravallerna och mycket mer under Mänskliga Rättighetsdagarna i Helsingborg den 23-25 november. Dessutom är det fri entré till alla utställningar och kulturevenemang!

Satir med Kent Wisti
Han är präst, bildkonstnär, författare och satiriker och du känner säkert igen hans populära satirteckningar.
-Det är mitt sätt att betrakta världen och leva i världen. Jag brukar säga att ett konstnärskap är en hybrid av tvångsmässighet och lekfullhet, berättar Wisti om sin konst för tidningen Faktum. På MR-dagarna kan du uppleva hans verk i storformat och gå en guidad visning med konstnären själv.

Krigets oövervinnerliga hjältar med Victoria Ivleva
Victoria Ivleva har tagit ställning mot Rysslands angrepp mot Ukraina sedan 2013 då hon arbetade som volontär för den ukrainska sidan i de ryskockuperade delarna av landet. Hennes engagemang, skam och ilska över invasionen ledde till det djärva beslutet att lämna sitt hem i Moskva och flytta till Kiev i början av mars 2022. Därifrån har hon sedan dess arbetat som frilansande fotograf och journalist.

Hennes prisbelönta bilder har publicerats i medier som Moscow News, Der Spiegel, Le Figaro, The Guardian, The New York Times, Aftonbladet och DN för att nämna några. Nu inför MR-dagarna i Helsingborg, har Ivleva samlat några av sina bilder i utställningen Ukraina – 581 dagar av krig – som tidigare visats på bokmässan i Göteborg och hos Föreningen Ordfront i Stockholm. Utställningen uppmärksammar hur kriget påverkar vanliga människor, de mest utsatta offren som inte kan försvara sig eller skydda sig själva.

Rätten till arbete i arbetarens fotspår – föreställningen Skjortkravallerna
Skjortkravallerna är en nyskriven musikalpjäs av EliSophie Andrée och Jan-Erik Sääf baserat på en sann historia om då 1 500 sömmerskor i Helsingborg samlades år 1904 för att demonstrera för bättre löner och arbetsvillkor. Skjortkravallerna är en berättelse om strejken, om kampen som förekom inom familjen Stenström när dottern ville ta över skjortfabriken och en kärlekshistoria mellan en sömmerska och en förman på fabriken.
- Lördag den 25 november kommer delar av föreställningen framföras. Med temat Rätten till utbildning och arbete i fokus under årets MR-dagar, är vi särskilt glada att kunna belysa hur en lokal kamp påverkat våra arbetsrättigheter idag, berättar Malin Slätis, projektledare för MR-dagarna.