Ulrika Modéer. Foto: UNDP

Seminarium: "The world post Covid-19 - A poorer place?"

En global pandemi har skakat världen under det senaste året, människor har blivit sjuka och dött på ett sätt vi inte har upplevt på 100 år. I kampen mot det dödliga viruset har städer och länder stängt ner, människor har uppmanats att stanna hemma, skolor har tillfälligt hållits stängda och mer eller mindre alla evenemang har ställts in eller skjutits upp. Den 2 februari hade själva viruset tagit ungefär 2,4 miljoner liv världen över, men den verkliga siffran är förmodligen högre. I takt med att sjukdomen fortsätter att spridas och ta nya former så är det svårt att förutspå hur hög den slutgiltiga siffran kommer att bli.

Bortsett från döden och lidandet som själva viruset har skapat så kommer de metoder som använts för att stoppa viruset att ha en inverkan på folks liv under år framöver. Fattigdom på grund av arbetslöshet, brist på utbildning, inskränkt demokrati, fri- och rättigheter och en värld full av tystade kulturarbetare.

Vad ligger framför oss, vad måste göras – när och hur kommer stater att kunna läka långsiktiga effekter av covid-19? Kommer ojämlikheten mellan världens fattiga och rika att växa sig ännu större? Vilket ansvar har det globala samhället?

Ordfront, Diakonia och Mänskliga Rättighetsdagarna bjuder in dig till seminariet "The world post covid-19 - A poorer place" på tisdag den 20 april kl. 14-15. En av huvudtalarna är Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för FN:s utvecklingsprogram UNDP:s avdelning för externa relationer och påverkansarbete. Hon är just nu Sveriges högsta tjänsteperson inom FN och har tidigare arbetat som statssekreterare. Medverkar gör även advokaten och människorättsförsvararen Lottie Cunningham Wren, som 2020 utsågs till en av pristagarna av Right Livelihood Award.

Tisdag 20 april kl 14-15.

Seminariet är en del av Mänskliga Rättighetsdagarna och kommer att hållas via Zoom.

Läs mer om seminariet här.

För mer information vänligen kontakta Anna Wigenmark, generalsekretare på Ordfront, 070 249 31 30 eller anna.wigenmark@ordfront.se

Varmt välkommen!