The National Black Theatre of Sweden står tillsammans med RFSL Newcomers Performing Arts Project för den konstnärliga inramningen på Mänskliga Rättighetsdagarna 19-21 april!

Under Mänskliga Rättighetsdagarna kommer besökarna få ta del av det konstnärliga inslaget Home/less som är skriven av RFSL Newcomers Performing Arts Project och som tagits fram med stöd av National Black Theatre of Sweden (NBTS). NBTS medverkar själva med nyskrivna texter.

Inslaget Home/less har tagit utgått från temat för MR-dagarna 19-21 april ”Mänskliga rättigheter – en fråga om var du bor?” och medlemmar i RFSL Newcomers Performing Arts Project har skrivit korta monologer som på olika vis knyter an till temat hem.

NBTS egna medverkan i programmet utgörs av korta vittnesmål som dels beskriver hur otrygg och oviss bostadsmarknaden kan vara. Men som också speglar hoppet som tänds när en får sitt första lägenhetskontrakt och vad ett hem kan betyda. Texterna kommer att framföras av Raymond Peroti, textförfattare, grundare av musikplattformen Av kärlek och även känd under artistnamnet "Blues", Senait Imbaye, skådespelare, textförfattare och Nancy Ofori, skådespelare, dramatiker, filmskapare, de har själva skrivit texterna som de kommer att framföra under dagarna.

- Projektet består av ärliga, gripande och kraftfulla berättelser som verkligen berör, säger Nancy Ofori, associate director, NBTS.

Under MR-dagarna kommer Nancy själv framföra en text hon har skrivit om den upplevelse som hennes pappa hade när han fick sitt första förstahandskontrakt i Sverige under 90-talet.

- När min far fick lägenheten erbjöds även renovering så texten beskriver glädjen och tryggheten som en bostad innebär, berättar Nancy Ofori.

NTBS är en konstplattform, ledd av Josette Bushell-Mingo, vars syfte är att skapa ett intersektionellt utrymme där det är möjligt att uppmärksamma och hylla scenkonst och kultur från Afrika och den afrikanska diasporan.

RFSL Newcomers är ett nätverk för och med asylsökande, papperslösa och nyanlända LGBTQI -personer i Sverige. Projektet RFSL Newcomers Performing Arts Project bildades 2019 för att hjälpa de medverkande med bearbetning och empowerment genom konstnärliga uttryck.