Budget 2022: Regeringen faller i lyxfällan

Svenska företag behöver få bättre förutsättningar att växa och utvecklas, och Företagarna saknar genomgående i budgeten satsningar som stärker incitamenten till arbete och egenförsörjning. Det krävs också satsningar på de växande småföretagen, såsom slopat sjuklöneansvar, sänkta arbetsgivaravgifter och slopade rehabiliteringsplaner.

- Familjeveckan ger en tydlig bild av regeringens prioriteringar. Så fort regeringen ser ett hörn så målar de in sig i det, och med höstbudgeten blir de tydligt att regeringen helt lämnat arbetslinjens princip om att alla som kan arbeta ska arbeta för att bidra till vår gemensamma välfärd, säger Fredrik Östbom, samhällspolitisk chef på Företagarna.

- Med hopp om att stärka chanserna i valet 2022 delar finansministern frikostigt ut 74 miljarder kronor - en långsiktigt ohållbar konsumtion av skattemedel som för tankarna till tv-programmet lyxfällan. Farhågorna har besannats: det blev mycket dyrt för regeringen, och i förlängningen för hela landet, att köpa stöd från Vänsterpartiet och Centerpartiet för att kunna behålla makten. säger Günther Mårder, VD för Företagarna.

Företagarnas chefsekonom ser i sin analys att budgetens fokus på valvinst leder till problem även på längre sikt.

- Även om flera av regeringens insatser under pandemin varit positiva för företag ser vi nu, när det är dags att blicka framåt, att det saknas strukturreformer som löser de stora samhällsutmaningarna och stärker de mindre och växande företagens möjligheter att bidra till återhämtning. Här tappar Sverige ytterligare i konkurrenskraft, säger Daniel Wiberg, chefsekonom.

Bristerna i budgeten är många, och hela samhället behöver en trygg bas att utgå från. Därför behövs också ytterligare åtgärder för att bekämpa brott mot företagare. Klimatfrågan behöver mer effektiva och träffsäkra åtgärder. Det kommer också att krävas systemreformer och nya tankesätt som kan underlätta för privata utförare att bidra i välfärden. Samtidigt säger två av tre företagare att de saknar förtroende för skattessystemets förmåga att omfördela pengar på ett effektivt och rättvist sätt, och vill regeringen visa att de tar det på allvar krävs handling.

- Verkligheten kommer att komma i kapp. Ytterligare bidrag och vackra ord löser inte problemen med växande långtidsarbetslöshet och utanförskap. Det är dags för en budget som går ihop, även imorgon. Det kräver satsningar på de växande småföretagen, avslutar Fredrik Östbom.

• regionkontor
    • företagare
    • daniel wiberg
    • günther mårder
    • företagarna
    • småföretag
    • företagande
    • #4av5jobb

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.