C, FP och KD mest företagsvänliga i Almedalen 2014

Företagarna har listat samtliga partiledares tal i Almedalen med ett småföretagsperspektiv, det vill säga hur konkret företagsvänliga partiledarnas tal i Almedalen 2014 varit.

Årets mest företagsvänliga tal höll Annie Lööf (c), följd av Jan Björklund (fp) och Göran Hägglund (kd) (se nedan för fullständig lista).

Desto mer anmärkningsvärt var frånvaron av näringspolitik i Jimmie Åkessons (sd) tal. Med 0 procent hamnar han i botten av Företagarnas lista.

Hur företagsvänliga är partiledarna i sina tal i Almedalen 2014?

Företagarnas granskning och analys visar att en förvånansvärt liten del av partiledarnas tal riktar sig till landets jobbskapare. Noteras bör stasministern öppnade med att tacka landets företagare för att de skapar jobb. Dessvärre har tal från både regeringspartier och opposition snarare handlat om att begränsa företagande eller påpekat att motståndaren vill begränsa företagande. Dock glädjande att allt fler politiska partier uppmärksammar att fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag.

Annie Lööf: #4av5jobb-faktor: 62 %

Jan Björklund: #4av5jobb-faktor: 37%

Göran Hägglund: #4av5jobb-faktor: 30 %

Stefan Löfven: #4av5jobb-faktor: 25 %

Åsa Romson: #4av5jobb-faktor 24%

Fredrik Reinfeldt: #4av5jobb-faktor 20%

Jonas Sjöstedt: #4av5jobbfaktor: 5%

Jimmie Åkesson: #4av5jobb-faktor:0%

- Företagarna konstaterar nu att 7 av 8 partier i riksdagen att pratar och skriver om att 4 av 5 jobb skapas i små företag. Valrörelsen slutskede måste handla om hur företagen kan anställa fler nu. Jobben kan bli fler om politikerna vill, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna

Så bedöms resultatet

Företagarna poängsätter två aspekter av respektive partiledares tal: Dels om man uppmärksammar företagandets betydelse, med max fem poäng, och dels de konkreta förslagen, med högst 10 poäng. I den senare delen utdelas poäng för omnämnanden av frågor och högre poäng för konkreta förslag som underlättar företagandet.