Det finns en riksdagsmajoritet för minskad sjuklönekostnad för småföretagen

Det finns en riksdagsmajoritet för minskad sjuklönekostnad för småföretagen konstaterar Företagarna efter att ha läst de olika vårbudgetförslagen.
- Prata med varandra och låt det inte bli en valfråga. När alla tävlar om småföretagens röst så gäller det att gå från ord till handling att finna riksdagsmajoritet även i sjuklöneansvaret, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Ett av de största tillväxthindren för företagen är kostnaden att anställa. Sjuklönekostnaden som är en del av detta har speciellt pekats ut av småföretagen som ett tillväxthinder.

Vänsterpartiet föreslår i sin vårbudgetmotion att mindre företag med upp till 10 anställda helt ska slippa betala 14 dagars sjuklön. Företag med upp till 10 anställda ska alltså omfattas fullt ut, medan en avtrappning sker i företag med 11–15 anställda.

Även Miljöpartiet vill avskaffa sjuklöneansvaret förde minsta företagen vilket är att gå längre än regeringspartiernas förslag om reducerad sjuklönekostnad för småföretagen.

Gemensamt för vänsterpartiet och miljöpartiets förslag om sjuklönekostnader är att båda förslagen har en sämre trappa än regeringen för småföretag med fler än 10 respektive 15 anställda.

- Det är en bra början men när satsningar görs på småföretag så vill Företagarna inte se  inbyggda mekanismer som motverkar ytterligare anställningar, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Socialdemokraternas besked igår om att slopa andra sjuklöneveckan är ett bra steg i rätt riktning men som kommer småföretagen sämre till del än med vänsterpartiet och miljöpartiets förslag.

- Landets småföretagare välkomnar att oppositionspartierna lyssnat på behoven av att minska kostnaderna för att anställa. När vänsterpartiet och miljöpartiet säger sig ha tillgodosett småföretagens behov av satsningar på även första sjuklöneveckan så verkar det finnas lovande möjligheter innan valet, säger Elisabeth Thand Ringqvist

- Summerar man budgetförslagen så finns det en riksdagsmajoritet för att genomföra ett slopat sjuklöneansvar för de minsta företagen eller i alla fall att kraftigt reducera kostnaderna för företagen med upp till 10 anställda, avslutar Elisabeth Thand Ringqvist