Efterlängtad lärlingssatsning för alla företag

Regeringens lärlingssatsning i höstbudgeten välkomnas av Företagarna och många av våra branschförbund som idag har stora problem med att hitta rätt kompetens vid rekrytering.

– Ett av de största tillväxthindren för våra småföretagare är rekrytering, man har svårt att hitta medarbetare med de kunskaper och färdigheter som behövs. Därför måste nya satsningar från regeringen utformas så att de kan användas av alla företag oavsett storlek och avtalsform, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

I regeringens förslag ingår också en kommande proposition om att införa en särskild anställningsform, gymnasial lärlingsanställning.

– Att lärlingssystemet kompletteras med möjlighet till anställning är något som vi arbetat för under lång tid. Men det är viktigt att det utformas i samråd med näringslivet så att det anpassas till företagens verklighet och att företag som inte har kollektivavtal missgynnas, säger Lars Ilmoni, utbildnings- och arbetsmarknadsexpert för Företagarna.

För intervjuer och fler kommentarer, kontakta:

Anna Söderström
Pressekreterare Företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.