Företagarna och Sprit & Vinleverantörsföreningen inleder samarbete

Efter en tids dialog har Företagarna tecknat avtal om samarbete med Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), en branschorganisation som bevakar och driver svenska importörer och tillverkare av vin och spritdryckers intressefrågor. Avtalet innebär att SVL går under Företagarnas paraply för branschförbund från och med juni månad.

Idag företräder Företagarna 60 000 företagare varav 20 000 via 28 anslutna branschförbund. Tillsammans med branschförbunden har Företagarna större möjligheter att påverka både det generella och det branschspecifika företagarklimatet, och Företagarnas vd är mycket nöjd med utökningen som samarbetet med innebär.

- Företagarna fortsätter växa, och det är förstås väldigt roligt att vi nu knyter ytterligare en branschorganisation till oss. Branschorganisationen SVL representerar en bredd av större och mindre aktörer inom dryckesbranschen och det gör Företagarna som påverkansaktör ännu starkare att de nu ansluter till oss. Våra medlemmars kunskap och erfarenheter är en central del i vår styrka som organisation säger Günther Mårder, VD på Företagarna.

- Det förs i dag väldigt lite debatt kring en samtida alkoholpolitik, vilket SVL vill ändra på. SVL värnar en ansvarsfull konsumtion av de produkter som vår bransch representerar i kombination med en kontrollerad distribution genom detaljhandelsmonopolet. För att den modell som vi har i Sverige ska kunna bestå över tid är det viktigt att vårt regelverk anpassar sig till nya köp- och konsumtionsmönster och utvecklas i takt med vår omvärld, säger Anna De Geer, vd för SVL.

- Högst upp på dagordningen står nu bland annat frågor kring alkoholskatter och deras effekter på smuggling och införsel från andra länder, e-handelns utveckling på vår inhemska marknad och i relation till distanshandeln från utlandet, alkoholreklam och hur våra produkter marknadsförs samt märkningsfrågor av våra produkter, fortsätter Anna De Geer.

- Vi ser mycket fram emot att bredda vårt nätverk och att tillsammans med Företagarna och övriga i branschförbundskansliet arbeta för goda affärsvillkor för branschen och företagande rent allmänt, avslutar Anna De Geer.

Företagarnas branschförbundskansli ger service och koordinerar det löpande arbetet med de anslutna förbunden. Samarbetet sker främst genom opinionsbildning i gemensamma politiska frågor och förbunden ges tillgång till organisationens nätverk av politiker, egna experter och sakkunniga samt de rapporter och undersökningar som genomförs.

I och med anslutningen ser Företagarnas branschförbundsansvariga möjligheter till att ytterligare utveckla verksamheten.

- Det är väldigt roligt att vi nu kan börja jobba tillsammans. Sprit & Vinleverantörsföreningen representerar både stora och små företag inom både tillverkning och import. De kommer att komplettera övriga förbund på ett bra sätt. Ett stort värde i ett samarbete med Företagarna är just bredden av branschförbund och det nätverkande och erfarenhetsutbyte det innebär, säger Mathias Mellgren Helge, ansvarig branschförbundskansliet.

SVL - Sprit & Vinleverantörsföreningen är en branschorganisation som grundades 1998 och representerar svenska dryckesföretag med både egen produktion och importverksamhet av vin och spritdrycker. Vi arbetar aktivt med frågor om alkoholpolitik, relationerna till Systembolaget samt frågor knutna till en sund dryckeskultur och hur våra produkter konsumeras. Vi har ett 50-tal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget samt till företag med serveringstillstånd, främst hotell och restauranger. Tillsammans representerar våra medlemmar över 90 procent av det fasta sortimentet på Systembolaget. Våra medlemmar finns i hela landet och är en viktig del av den svenska livsmedelsbranschen och måltidskulturen. SVL värnar om det svenska detaljhandelsmonopolet eftersom det innebär en kontrollerad försäljning under ordnade former med kvalitetssäkrade produkter.

• anna de geer
  • branschförbund
  • företagarna
  • företagare
  • företagande
  • günther mårder

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.