Företagarnas chefsekonom: fokusera på de mindre och växande företagen under krisen

Idag presenterar Svenskt Näringsliv nya scenarioberäkningar angående Sveriges ekonomi. Företagarnas chefsekonom kommenterar.

Situationen i korthet
Läget i näringslivet har försämrats dramatiskt på bara några veckor, enligt Svenskt Näringslivs mätningar. Över hälften av företagen upplever nu finansierings- och likviditetsproblem. Åtta av tio utrikeshandlande företag upplever problem i utrikeshandeln. Fyra av tio företag har varslat eller kommer att varsla personal. I linje med Företagarna efterfrågar därför Svenskt Näringsliv ytterligare krisåtgärder riktade framförallt till de mindre företagen. Det vill säga att så många företag som möjligt ska få en chans att klara sig igenom den mest akuta krisen.

Såväl Finansministern som Konjunkturinstitutet har reviderat ner tillväxten kraftigt och förväntar sig en negativ BNP tillväxt på omkring -3 procent för 2020. Prognoser visa också att arbetslösheten stiger kraftigt, till rekordnivåer på många håll. Sedan den 1 mars fram tills nu har drygt 49 500 personer blivit varslade om uppsägning enligt Arbetsförmedlingens senaste statistik. Antalet personer berörda av varsel har ökat i samtliga län jämfört med förra veckan. Flest personer, 54 procent, berörda av varsel om uppsägning har dock en arbetsgivare med huvudsäte i Stockholm.

Svenskt Näringslivs analys av läget bekräftar nu bilden av att arbetsmarknaden kommer att försämras markant med fallande sysselsättning och stigande arbetslöshet.

-  Det handlar om en kombinerad efterfråge- och utbudschock med spridningseffekter mellan länder. Läget i Sverige bekräftas från alla håll, inte minst från våra medlemmar och de minsta företagen, där stora delar av verksamheten stannat av helt inom vissa sektorer, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

-   Pandemin och dess konsekvenser och den osäkerhet som gäller kring hur länge denna kris kommer att vara, påverkar företagens möjligheter att anställa och investera. Det påverkar också hushållens konsumtion, vilket i sin tur får ytterligare följdeffekter för företagen på den inhemska marknaden, säger Daniel Wiberg

-   Helt klart är läget allvarligt och vi kommer att se en betydligt lägre tillväxt i år än förväntat. Det är inte enbart i Sverige utan hela världsekonomin bedöms gå in i en lågkonjunktur med en negativ BNP-tillväxt 2020, säger Daniel Wiberg.

-   Under en kris, mer än någonsin, måste mindre och växande företag vara i fokus. Det är väldigt glädjande att även Svenskt Näringsliv inser detta. Jag hoppas också att det finns en beredskap från regeringens sida att vidta ytterligare åtgärder, så att så många företag som möjligt kan få en rimlig chans att rida ut krisen, säger Daniel Wiberg.

Enligt Företagarna är det framförallt fyra brådskande åtgärder som behövs för att stödja de mindre företagen:

1. Förläng nedsättningen av arbetsgivaravgifter och egenavgifter. Den aviserade nedsättningen av arbetsgivaravgifter och egenavgifter fram till juni bör förlängas till september, med möjlighet till ytterligare förlängning.
  2. Staten bör överta en större del av lönekostnaderna för ”korttidspermittering”, upp emot 100 procent. Korttidspermittering bör också kunna omfatta företagare med enskild firma.
  3. Tidigarelägg datumet för övertagandet av sjuklöneansvaret, staten bör ta över sjuklönekostnaderna från och med 13 mars, inte 1 april som regeringen föreslagit.
  4. Inför ett generellt stöd, baserat på tidigare omsättning ”räddningsersättning” där ersättning kan ges till alla företag som har fått en betydande omsättningsminskning, till exempel minst 40 procent.

Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg ser ändå några ljusglimtar, förutsatt att den mest akuta krisen går över relativt snart så att verksamheter och samhället kan återgå till ett mer normalt läge.

-   Den svenska statsskulden är relativt sett mycket låg och de svenska statsfinanserna starka, det vill säga att det finns stora möjligheter för staten att agera med akuta krisåtgärder och mer långsiktiga stimulanser på sikt, säger Daniel Wiberg

-   Hushållens ekonomi är mycket god och det finns utrymme för konsumtion, så fort vi vågar oss ut. En större del av hushållens konsumtion kommer troligen att fördelas till Sverige och svenska varor och tjänster för en längre tid framöver, inte minst inom turism, säger Daniel Wiberg

-   Mindre svenska företag är världens bästa och bland världens mest konkurrenskraftiga. Det vill säga att de är vana att verka i tuff konkurrens och med små marginaler, säger Daniel Wiberg.

• daniel wiberg
  • företagarna
  • politik analys opinion
  • chefsekonom

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.