Företagens tillväxt efter finanskrisen – kommun för kommun, bransch för bransch

Hur har det gått för Sveriges företag sedan den globala finanskrisen? Efter en omfattande analys av årsbokslut från 235 000 företag under perioden 2010–2018, uppdelad på län, kommun och bransch, kan Företagarna svara på den frågan.

– Vår analys visar att Sveriges småföretag utvecklats väl under perioden. Sedan 2015 ser vi dock en tydlig avmattning som dessvärre ser ut att fortsätta framöver, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.

Landsbygden på efterkälken

Geografiskt sett har tillväxten främst skett i och nära storstäderna samtidigt som att landsbygdskommunerna uppvisar en lägre tillväxt under den här längre perioden.

– Det är helt klart oroande att småföretagen i landsbygdskommuner halkar efter. En lägre tillväxt hos företagen kan medföra betydande konsekvenser för kommunernas skatteintäkter och därmed även möjligheten att upprätthålla välfärden, säger Daniel Wiberg.

Bäst har det gått för serviceföretagen

På branschnivå är det tydligt att det är företag inom tjänstesektorn som står för den starkaste utvecklingen. Mest tillväxt under perioden uppvisar företag inom bemanning och arbetsförmedling samt företag inom data & it och telekommunikation.

Längst ner på rankingen återfinns företag inom detaljhandel. Även resebyråer och företag inom tillverkning och industri har utvecklats relativt svagt under perioden.

– Det är oroande att industri- och tillverkningssektorn utvecklats relativt svagt eftersom det är i den här branschen vi hittar många viktiga arbetsgivare på landsbygden. Tjänsteföretagen återfinns istället oftast i eller nära storstäderna, säger Daniel Wiberg.

Lokalt företagsklimat viktigt

Rapporten visar att det lokala företagsklimatet är synnerligen relevant för svenska kommuner idag. Det hela handlar om vad som är lokala marknadsvillkor för företag och vad som påverkar var ett företag etableras.

– För att skapa ett bättre företagsklimat i hela landet behövs en bättre dialog mellan kommunen och det lokala näringslivet gällande de lokala marknadsvillkoren. Ett starkt och dynamiskt företagsklimat leder till ännu mer företagande, vilket ökar konkurrenskraften och stärker det lokala välståndet, säger Daniel Wiberg.

På Företagarnas hemsida kan du ta del av hela rapporten och se hur det gått för företagen i din kommun

Lista: Topp 10 branscher

9.Avlopp, avfall, el & vatten
10.Bygg-, design- & inredningsverksamhet

OM UNDERSÖKNINGEN

Urvalet i undersökningen baseras på årsbokslut i aktiebolag som har minst 1 anställd och minst 1 miljon kronor omsättning i respektive år under perioden 2010–2018.

För att mäta tillväxten använder vi ett nettotal på omsättning: andelen företag som redovisar minst 4 procent omsättningsöknings minus andelen företag som redovisar en omsättningsminskning på minst 4 procent. Ett positivt nettotal innebär sålunda att det är fler företag som upplevt positivt tillväxt än negativ.

Omsättningsutvecklingen studeras för värden över eller under 4 procent eftersom medianen på den årliga omsättningsutvecklingen i hela urvalet och över hela perioden är 4 procent. Läs mer här.

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Anna Anderberg

Pressekreterare 070-788 74 36